לתרומות לחץ כאן

בן י"ד שמגיע לעיר מסופקת כמו טבריה, מתי יקרא את המגילה בי"ד או בט"ו

שלום רב,
אדם המתגורר בקצרין ומתארח בטבריה. איפה הוא קורא את המגילה? האם בקצרין לפני נסיעתו? או בטבריה?

תשובה:

שלום רב,

ראשית יש לדעת, שהקובע את מעמדו של האדם הוא מקום שהייתו בזמן עלות השחר. כלומר, אם בזמן עלות השחר של יום ראשון י"ד באדר הוא בקצרין, הוא חייב בפורים של יום י"ד ללא כל ספק, ואם באותה שעה הוא בטבריה, דינו כמוהם, כלומר, גם לגביו הוא ספק פורים, היות וטבריה היא מהערים שספק אם היו מוקפות חומה בימי יהושע בן נון שזמן הקריאה בהם הוא בט"ו באדר.

לכן, כאשר בזמן עלות השחר הוא בטבריה אין כל בעיה לשמוע את המגילה מהם, אלא שגם הוא בכלל הספק, ועליו לשמוע מגילה גם ביום ט"ו ללא ברכה. אולם, אם באותה שעה הוא בקצרין, נראה שאף שיש מקום להדר לשמוע את המגילה בקצרין ממי שמחוייב כמוהו בתורת ודאי, גם אם ישמע בטבריה הוא יוצא ידי חובה.

פורים שמח!

מקורות:

ברמב"ם פ"א מהל' מגילה כתב, שבעיירות המסופקות קוראים ביום י"ד בברכה, משום שיש לקבוע את יום הפורים שם מעיקר הדין כרוב העולם ביום י"ד. יתר על כן כתב הרמב"ן במגילה ה ב, שבעיירות המסופ]קות לדעת הגאונים יש לקרוא רק ביום י"ד, כיון שמחמת הספק יש להכריע כרוב העולם שהפורים שם בי"ד. וכן הובא שם ברשב"א הריטב"א והר"ן. לדעתם, מה שקוראים גם בט"ו הוא רק ממידת חסידות, וכן פסק הגר"א בסי' תרפח. עוד הוסיף בביאור הגר"א שם, שהסיבה לכך שלדעת השו"ע שפסק כרמב"ם מברכים ביום י"ד אף שהוא ספק, משום שבדיעבד בלאו הכי סבר הירושלמי שבן ט"ו שקרא ביום י"ד יצא ידי חובתו.

נמצא שכמה וכמה סברות יש לומר שגם בטבריה עיקר הפורים הוא ביום י"ד ולכל הפחות הקריאה מעיקר הדין שם היא ביום זה, ולכן ניתן לצאת ידי חובה בקריאתם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל