לתרומות לחץ כאן

נעשה בר מצווה ביום יב אדר האם חייב לצום תענית אסתר (מוקדם) מעיקר הדין?

שאלה:

ילד שנעשה בר מצווה השנה ביום שישי י"ב אדר. האם הוא מחוייב לצום מעיקר הדין ביום חמישי תענית אסתר, שכן התענית הוקדמה מיום יג אדר שחל בשבת. ובתאריך המקורי הוא כבר גדול?

תשובה:

שלום רב,

יותר נראה לומר שמעיקר הדין יש לפטור אותו מהתענית בשנה זו. וראה במקורות.

מקורות:

שאלה דומה לזה דנים הראשונים והפוסקים. ראה באבני נזר (או"ח סי' תכו) שחקר בגדרו של תשעה באב שחל ביום השבת ונדחה ליום הראשון, האם דין התענית ביום א' הוא מדין תשלומין ליום השבת שאסורה בו התענית או שמא עקרו חכמים תקנתם לגמרי ועיקר קביעת התענית בשנה זו הוא ביום א'. וכתב, שלכאורה הדבר תלוי במחלוקת הפוסקים, בתשובת הרשב"א (ח"א סי' תקב) כתב: "ומה ששאלת בט' באב שחל להיות בשבת מהו בתשמיש המיטה תשובה נראה לי שאין נוהג בו שום אבילות דהא אמרינן מעלה של שלחנו כסעודת שלמה בשעתו דאבלות ישנה שאני וכל שכן דלגמרי עקרוהו מתשיעי ואוקמוה אעשירי ומעיקרא היה ראוי לקבעו בעשירי כדאיתא התם עכ"ל. ומוכח מדבריו שדין תענית ביום א' אינו מדין תשלומין לשבת אלא לגמרי עקרוה לתענית זו וקבעוה ביום זה. ועפ"ז כתב כי מה שפסקו גדולי אשכנז רמ"א סי' תקנ סעי' יח לאסור תשמיש המיטה בשבת, נראה שהם חולקים על הרשב"א בהגדרה זו, ולדבריהם התענית ביום א' אינה אלא תשלומין לשבת.

ולפי"ז היה מקום לדמות דיון זה גם לתענית אסתר שהוקדמה, האם בשנה זו יום התענית הוא ביום חמישי, ואז ודאי שעודנו קטן ופטור מהתענית. או שזה בעצם תשלומים ליום המקורי (י"ג אדר), ואז יש לדון בחיובו של הנער בתענית.

ואם נחדד את השאלה. מסברא יש לומר כי בכל מקרה ביום חמישי אי אפשר לחייב אותו לצום, שהרי הוא עדיין קטן, ואיך נחייב קטן לצום מדינא? אמנם בשו"ת בית אב"י (ח"ד או"ח סי' נט) כתב: "אם קטן שנולד ביום י"ג אדר והשתא נעשה בר מצוה אם מחוייב להתענות ביום ה' י"א אדר כיון שעדיין לא כלו לו י"ג שנה כמו גבי תענית ערב פסח. ובתענית אסתר מצינו להדיא שהוא משום תשלומין כיון דהרמ"א שם כתב להלכה דבעל ברית יכול לאכול ביום ה' ולמחר ביום ששי יתענה תענית לתעניתו. וצריך לומר דהטעם כיון דאין זה תענית קבוע רק תשלומין דיום י"ג אדר לכן יכול לאכול ולהשלים למחר ביום ו' עש"ק ולכן א"א לומר אחרת רק שהוא תשלומין האם הוא חיוב עצמי לא היו מתירים לבעל ברית לאכול ולשלם אחר כך ביום מחר". אולם מסברא קשה מאד לחייב קטן לצום כשעדיין הוא קטן.

מה שיש להסתפק זה רק האם לחייב אותו לצום ביום שישי שכן כשם שכל ישראל חייבים להשלים את תעניתם ביום חמישי כך ניתן לחייבו להשלימה ביום אחר, לאחר שיעשה גדול, הואיל ובהגיע זמן החיוב בי"ג באדר הוא כבר גדול, וכמבואר לעיל לענין בעל ברית. אולם יותר נראה לומר שיש חילוק, בעל ברית היה בר חיוב ביום שקבעו את התענית (יום ה'). נער זה ביום זה היה פטור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל