לתרומות לחץ כאן

מעון שטעה בשיעור ההשתתפות שתתקבל ממשרד התמ"ת

שלום רב,
בשנה שעברה 2 ילדי למדו במעון, התשלום במעון מתבצע ע"פ מדרגות שקובע משרד התמ"ת, כל הורה לפי מדרגתו ושאר התשלום מוטל על ההורים.
בתחילת השנה כאשר נרשמנו למעון הבאתי את כל הטפסים הנדרשים ע"י צוות המעון ולאחר בדיקה ראשונית הם אמרו כי לפי הדרגה שלנו אנחנו צריכים לשלם סכום מסוים.
לאחר כחצי שנה הם אמרו שהדרגה שנקבעה לנו בתמ"ת היא דרגה נמוכה יותר ויש לנו להשלים לסכום יותר גבוה, לאחר שיקולים ובמיוחד כיון שזה היה כבר במהלך השנה החלטנו להשאיר את הילדים במעון למרות התשלום הגבוה.
עתה, לאחר סיום שנת הלימודים קיבלנו דרישת תשלום עבור הפער מתחילת השנה ששילמנו את הסכום הראשוני ועד התקופה בה הגדלנו את התשלום.
הטענה שלנו : שכיון שהוטענו ע"י צוות המעון, וכי כל הטיפול מול משרד התמ"ת היה מול צוות המעון בלבד, סמכנו על הסכום הראשוני שנקבע, ובאם היינו יודעים מראש שהסכום הוא גבוה לא היינו רושמים את ילדינו למעון אלא למוסדות אחרים, ויש למעון לספוג את הפער מתחילת השנה עד התקופה בה הגדלנו את השלום.
טענת המעון: שלמרות שלפי הבנתם הם קבעו לנו את הדרגה הנמכוה בתחילת השנה את הדרגה הסופית קובעים במשרד התמ"ת, והם אמנם טעו בהבחנה, אך הם מדגישים כי משרד התמ"ת הוא הקובע.
תשובתנו: ההתנהלות היא מול המעון ואם היה לנו ספק בכמות התשלום לא בטוח שהיינו נרשמים למעון בסכום הגבוה.
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

תלוי באיזה גובה תשלום הייתם מוכנים לשלוח למעון מתחילת השנה. אם הייתם מוכנים בתשלום ששילמתם בסוף השנה, עליכם להשלים עד סכום זה לכל השנה. אם לא הייתם מוכנים אלא בתשלום נמוך יותר, עליכם להשלים עד מחיר זה.

בשאלה לא הוסבר מדוע באמצע השנה הסכמתם על מחיר גבוה יותר מאשר בתחילת השנה. אם הייתם דנים בבית דין, היה בית הדין מחייב אתכם תשלום מלא, בהעדר הסבר מניח את הדעת, למה הסכמתם באמצע השנה על מחיר גבוה יותר מאשר בתחילת השנה.

מקורות:

ברור שהמעון לא היה מסכים לקחת אחריות על כך שמשרד התמ"ת יאשר את הדרגה המבוקשת. כמו כן, אין מקום להחיל על המעון אחריות מדיני נזיקין, אף אם נניח שהם אשמים בטעות, שהרי בסופו של דבר ההורים קיבלו שירות השווה את המחיר שהם נדרשים לשלם ולא הפסידו כלום מהטעות.

בדרך כלל, המחיר שאנשים מוכנים לשלם על שירות מסוים הוא שווי ההנאה שיש משירות זה (חוץ מהנאה מאוכל, שחז"ל העמידו את ההנאה על שני שליש מעלות האוכל). אבל במעונות המציאות היא שחלק גדול מהשולחים למעון מסכימים על המחיר רק בגלל שיש השתתפות של משרד התמ"ת, ואלמלא השתתפות זו מספר הילדים במעונות היה נמוך בהרבה. ולכן לא ניתן לקבוע שההורים אכן נהנו בשווי של המחיר שהם נדרשים לשלם. והיות והם הוטעו הרי הם אנוסים, הרי הם חייבים לשלם כשווי ההנאה בלבד, עיין שו"ע חו"מ סי' שמא סעיף ד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל