לתרומות לחץ כאן

צער בעלי חיים בהריגת זבוב

האם מותר להרוג בע"ח כגון זבוב. א. סתם. ב. בגלל שהיא מפריעה לו. ג. ע"י גרמא כשאפשר בענין אחר. ד. האם יש הבדל אם יש או אין לה עצמות.

תשובה:

ראה בשו"ת תשובות והנהגות (ח"ב סי' תשכו) שנשאל על הריגת זבוב, והשיב: "לא מצאתי בזה איסור והואיל וחיותן זוטר טובא נראה שאין בזה איסור כלל והיכא דמפריעים או מצערים אותו פשיטא במותר להרוג זבוב או פרעוש ואף שמסופר על הקדוש האריז"ל שלא רצה להרוג אפילו זבובים אין זה מטעם איסור בעלי היים אלא מרוב קדושתו נמנע לפי שאין בעל חי בלי תועלת ולא רצה להרוג בעל חי ולבטל התועלת עבורו נברא אבל ברור שאין בזה נדנוד איסור אלא לחסידים וקדושי עליון כמותו וכדמצינו בב"מ פ"ה ע"א גבי אמתיה דרבי דהוי שדי' בני כרכושתא הולדה וקא כנשא להו א"ל כתיב ורחמיו על כל מעשיו".

אח"כ הביא שמצא בשו"ת שאילת יעב"ץ סי' קי שאין בזה איסור צער בעלי חיים. וסיים שם, כי למרות שיש בהריגתו סתם איסור משום ורחמיו על כל מעשיו, אבל במקום שהוא לצורך אין להחמיר בזה כלל.

אולם ראה בשו"ת משנה הלכות (ח"ו סי' שטו) שהביא בשם שו"ע הגר"ז שיש גם בבעלי חיים כאלה איסור צער בעלי חיים. אולם לצורך אין בכך איסור. ראה שו"ת רדב"ז (ח"ב סי' תשכז) שדן בהריגת זבוב בחול המועד, וכתב: "והריגת זבובים ויתושים אם הס מצערים את האדם פשיטא דמותר להרגן ראין ל צורך האדם גדול מזה ואע"ג דמצי להבריחם מיד יחזרו עליו ולפיכך מותר להרגן דאית בה תרתי לטיבותא שהיא מלאכה שאינה צריכה לגופה ויש בה צורך האדם".

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ב"ה
    שלום רב.
    לצערי דרכתי בלי ששמתי לב על חגב או משהו כזה, אך הוא לא מת לגמרי, אלא נמעך חלקית, ועוד מניע אבריו, האם מצד החסד עלי לדרוך עליו כדי שלא יסבול??? מחילה.

  2. בספר 'צער בעלי חיים' מביא בשם רבי חיים גריינמן – בשם החזון איש, שזבוב גוסס מותר להורגו כדי שלא ימשיך להצטער. הוא מחלק שם (בספר) מסברא – בין זבוב לבעל חיים גדול – כמו חמור וסוס שאותם לכאורה יהיה אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל