לתרומות לחץ כאן

האם ניתן לעשות פרגולה עם מסמרי ברזל – "מעמיד דמעמיד" בסוכה

עד עכשיו השתמשנו בפרגולה שהקורות שלה מבטון, הנחנו סכך ונאמר לנו ע"י רב שזה כשר.

כיום אנו מעוניינים לעשות לטות מעץ במקום הסכך והבעיה היא עם החיבור של הלטות צריך לחבר את הלטות במסמרים ולהדק לקורות הבטון, השאלה היא האם הסוכה כשרה
אודה מראש לגבי התשובה
נ.ב. במידה ואוכל לשלוח צילום דרך מכשיר פל אשמח מאוד לעשות זאת

תזכו למצוות

תשובה:

שלום רב.

יש מהראשונים שהחמירו שמעמידי הסוכה [המוטות עליהם מונח הסכך] יהיו עשויים אף הם מחומר הכשר לסיכוך, ולא מוטות ברזל וכיוצא בזה. החזון איש זצ"ל החמיר, שלא רק מעמידי הסוכה עצמם יהיו כשרים לסיכוך, אלא גם ה"מעמיד דמעמיד", כלומר, לדעתו, כאשר עושים פרגולה עליהם ינתן הסכך, יש לחברה במסמרי עץ הכשרים לסיכוך ולא במסמרים ממתכת. רוב הפוסקים חלקו עליו בזה, וגם בין גדולי הרבנים רבים לא הקפידו על חומרא זו, וממילא, מי שאינו רוצה לקבל עליו את חומרת החזון איש אינו צריך לחשוש לאותם מסמרים או חיבורי מתכם בהם מוחזקת הפרגולה, ו"פוק חזי מאי עמא דבר".

מקורות:

בשולחן ערוך אורח חיים הלכות סוכה סימן תרכט סעי' ז כתב: "לחבר כלונסאות הסוכה במסמרות של ברזל או לקשרם בבלאות (פירוש חתיכות של בגדים בלוים) שהם מקבלים טומאה, אין קפידא". וכן פסקו להלכה ביאור הגר"א שם מג"א גר"ז חיי אדם ביכורי יעקב ומשנה ברורה שם. אולם, בחזון איש סי' קמג ס"ק ג תמה, שכן לא מצינו שהתירו בכך הראשונים אלא משום שהמעמיד דמעמיד עושה "מעשה קרקע" ואינו קשוטר למבנה הסוכה עצמו, אולם אם הוא חלק ממבנה הסוכה נחשב הדבר כמעמיד ממש. אולם, כאמור, כל גדולי הפוסקים הנ"ל לא הסכימו לטענה זו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם זה לא עיקר הסכך אלא כעין פרגולה שעליה מניחים סכך, זה רק חומרת החזון איש, אולם אם הוא עושה כך את כל הסוכה זה מעמיד ממש ואף חמור מכך, ואפשר שהסוכה פסולה כמבואר בתוספות סוכה ב א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל