לתרומות לחץ כאן

שאלה זוג עגילים ואחד מהם נפל ונאבד

אשה שאלה מחברה זוג עגילים בשווי 20,000 ש"ח. ובעלת העגילים אמרה לשואלת להזהר, כיון שאחד הסוגרים הוא לא טוב כל כך, לכן צריך לשים לב שהעגיל לא יפול. ולמעשה אחד העגילים אבד לשואלת. האם היא חייבת לשלם על העגיל, וא"כ כמה היא חייבת?

תשובה:

שלום רב,

אם אמרו לשואלת שהעגיל עלול ליפול הרי היא חייבת לשלם.

בתכשיטים יש שווי של הזהב ויש גם שווי של העיצוב. אם עגילים אלו כבר יצאו מהאופנה ואינם מצויים בשוק, קשה להוכיח שיש שווי לעיצוב ויש לשלם רק את שווי הזהב לפי משקל עגיל זה. אם העגיל עדיין מצוי בשוק, היה מקום לחייב כפי שעולה לקנות עגיל בודד ואם לא ניתן לקנות בודד – כפי מחיר זוג בניכוי שווי הזהב של העגיל השני, אבל כיון שהעגיל כבר היה משומש ולא לגמרי תקין, יש לפשר ולשלם סכום ביניים בין שווי הזהב לבין העלות להשיג עגיל כזה.

מקורות:

אין פטור של מתה מחמת מלאכה, אם נאמר במפורש שיש להיזהר.

לעניין המזיק נעל אחד מתוך זוג עיין בספר משפטי התורה ח"א סי' כב שפסק שחייבים על הנעל הראשון מחיר של זוג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ומה הדין אם עגיל יקר לבעלים כזכרון מסבתה, ולכן היא רוצה שיחזירו לה בדיוק אותו דבר. האם יש לה זכות לדרוש שתשלם סכום ששוה לעשות כזה עגיל בדיוק אצל האומן? (במקרה שא״א לקנות בדיוק כזה עגיל או זוג עגילים)

  2. לא. היא לא יכולה לדרוש יותר מהשווי בשוק.
    שמעתי מהגר"מ שפרן שליט"א שאף שהמנהג הוא לשום חפצים משומשים ובגדים אישיים לפי השווי לניזוק (ושלא כמשמעות הנתיבות בסי' קמח סוף סק"א) ולא כפי השווי בשוק שהוא אפסי. אין זה אלא בדברים שהאנשים בשוק אינם מוכנים לשלם את שוויו האמיתי כיון שיש להם סלידה. אבל אם זה שווה הרבה לניזוק מסיבה נוסטלגית וכדו', אין לשלם אלא את השווי בשוק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל