לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי לצורך מצוה של רבים

שלום רב,
ידוע שאמירה לגוי מותרת לצורך מצוה דרבים (כשם שכתב המשנ"ב לגבי עירוב שנקרע).
השאלה היא כמה אנשים נחשבים לרבים? נפק"מ גדולה לגבי מתג חשמל שקפץ בסעודת שבת (במקום שאין קטן), האם מותר לקרוא לגוי שירים את המתג.
אשמח גם למקורות בנושא.
בברכה"ת,

תשובה:

שלום רב.

בנוגע להיתר אמירה לגוי לצורך מצוה דרבים לא מצאתי התייחסות פרטנית לגבי מנין האנשים, אולם בכל הפוסקים מוזכר ענין זה רק לגבי ציבור ממש, כמו בית כנסת או עירוב הנוגע לכלל העיר. יתר על כן יש שעורר, שהנה, בשו"ת נודע ביהודה מהדו"ק סי 'לג כתב, שהיה מנהג בכמה קהילות שגוי בא בתפילת נעילה ומדליק נרות בבית הכנסת כדי שיוכלו להתפלל מתוך המחזור, ויש לבטל מנהג זה. וצריך עיון, מפני מה סבר לבטל מנהג זה הרי יש בכך צורך רבים, ובמה שונה הדבר מהמשנה ברורה שהזכרתם בסי' רעו שהתיר לומר לנכרי לתקן את העירוב.

ויש שסוברים לומר מחמת שאלה זו, שאף לצורך רבים לא התירו אלא כדי למנוע מכשול, וכמו לגבי עירוב שהציבור אינו מודע די הצורך לכך שהעירוב קרוע, אולם, לשאר צרכי רבים הדבר אסור. אולם, בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ג סי' מב התיר אמירה לגוי בהדלקת אור בבית הכנסת וכנראה שסבר שאין הלכה כנודע ביהודה.

מקורות:

ראה ארחות שבת פרק כג עמ' תפח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל