לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קריאה בספר תורה פסול / חק תוכות

1. האם דין חזקת כשרות של ספרי תורה, אומר שבשעת ברכה קודם שנודע הפסול, כשר היה, ואף אינו מברר למפרע? וא"כ מדוע?

2. מהו "חק תוכות"?

3. מדוע בנקב ברור בס"ת יש המקילין ובנקב דק מאד, יש יותר מצדדים להחמיר?

תשובה:

שלום רב.

1. דבר זה תלוי כמובן באופי הפסול. אם נמצאה מחיקה מחמת יושן וכיוצא בזה, ניתן לתלות שהדבר נעשה מאוחר ככל היותר, ועד לשעת מציאת הפסול כשר היה. אולם, אם נמצא שחסרה מילה שכלל לא נכתבה על ידי הסופר וכיוצא בזה, ודאי הספר תורה פסול למפרע.

אף על פי כן, אם קראו בספר תורה פסול וכבר סיימו את הקריאה, אף שעדיין לא עבר זמן קריאתה לא קוראים שנית בספר כשר, אלא סומכים על דעת הרמב"ם ושאר פוסקים שסוברים שניתן לצאת ידי חובה בקריאה בספר פסול.

אולם, לענין קריאת פרשת זכור שחיובה מהתורה, יש שהחמירו באופן זה לקרוא שנית ללא ברכה. במקרה שהפסול נמצא באמצע הקריאה נאמרו בכך פרטים רבים ויש חילוקים בזה בין שבת לשני וחמישי שלא ניתן להוסיף על הקרואים, לא נוכל לפרט כאן הכל, ראה פרטי דין זה בשו"ע סי' קמג.

2. חק תוכות, פירושו שכתיבת האותיות לא נעשית באופן של כתיבה אלא באופן של חקיקת הדיו מסביבה. כלומר, שיש כתם דיו ואני חוקק סביבותיו ויוצר על ידי כך צורת אות. בעיה זו מצויה בתיקון אותיות מדובקות, כאשר צורת האות השתנתה לגמרי על ידי הדיבוק, וההפרדה ביניהם לצורך תיקון נחשבת חק תוכות.

3. אין חילוק כזה. על דיני נקבים בקלף או  באות עצמה, ראה שו"ע סי' לב סעי' יג.

מקורות:

1. ראה משנה ברורה סי' קמג ס"ק יג בשם מהר"י בי רב. על קריאת פרשת זכור פעם נוספת, ראה פרי מגדים שם משב"ז ס"ק ב, ושו"ת חיים שאל ח"ב סי' כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל