לתרומות לחץ כאן

זכות מצרנות במקומות בית הכנסת ליושבים בשורה סמוכה

קניתי 2 מקומות בבית הכנסת בשכונתנו עבורי ועבור בני, לידי התפנה מקום, אך הבחנתי ששכני היושב בספסל מלפניי, 'שם עין' על מקום זה לקנותו, כדי שיהיה קרוב לילדיו היושבים גם הם בספסל לפניי. האם יש לי דין קדימה מדין 'בר מצרא' כפי שכתב הפתחי תשובה (סי' קע"ה ס"ק כ"ג) בשם החת"ס שאף במקומות בית הכנסת נאמר דין בר מצרא, אם רוצה לקנותם עבור בני משפחתו דדרך הוא שבני המשפחה יישבו סמוכים זה לזה.
אך יש לדון כאן מכמה פנים: א. הותנה בבית הכנסת שאין זה זכות לעולם, והעובר דירה איבד את זכותו בבית הכנסת. אם כן לדעת השו"ע והש"ך (קעה סעיף נט) אין בזה משום דינא דבר מצרא דאינה אלא במכירה ולא בשכירות. ב. אפשר לשלם בבית כנסת זה ממעות מעשר ומשמע מזה שאין זה מכירה ממש אלא רשות בעלמא, ולכן יש לומר שאין בזה משום דינא דבר מצרא. ג. כל הטעם דבר מצרא משום שהלוקח יכול לקנות במקום אחר, ולכך משום ועשית הישר והטוב מעכב עליו הבר מצרא, אך כאן גם השכן מעונין לקנות מקום זה, מאותו טעם עצמו, משום שרוצה להיות סמוך לבניו הנמצאים ספסל לפניו, ואין לו מקום אחר פנוי שיוכל להשיג תועלת זו במקום אחר.

תשובה:

שלום רב,

א. אין זה נחשב כשכירות אלא למכירה עם הגבלה שלא להעביר לאחרים. שיור במכירה אינו הופך אותו לשכירות. בנוסף לכך, לפי סברת הגר"א שם ס"ק קמח ששכירות נחשבת כמכירה בהמתנה כיון שלא משלמים מראש, פשוט שמכירה מוגבלת דינה כמכירה ולא כשכירות.

ב. אינני יודע מי התיר לשלם מכספי מעשר ועל בסיס איזו סברא ומה זה קשור לדיני מצרנות.

ג. טעם זה נכון. היות וכל הטעם של החתם סופר שיש דיני מצרנות במקומות בית הכנסת גם כאשר יש הפסק מחיצה הוא מצד שנוהגים בני משפחה לשבת במקומות סמוכים, אין הבדל בין היושבים באותו ספסל לבין היושבים בשורה הסמוכה, והיות שלא ניתן להתחלק כמבואר בשו"ע שם סעיף יא, כל הקודם זוכה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה, הכוונה באות ב' היא שהגבאים שבאותו מקום אומרים שאין כאן מכירה ממש, אלא המתפלל תורם לבית הכנסת, ובתמורה בית הכנסת מאפשר לו לשבת במקום ללא תשלום, ולכן השאלה אם יש כאן תקנת בר מצרא, שאין כאן לא מכירה ולא קנייה.
    אנני יודע אם אפשר לעשות כך בהלכות מעשר כמו שכת"ר כתב, אך זה הנוהג שם, וכך הגבאים שם טוענים.

  2. אם המקום ניתן כתמורה לתרומה, הרי זה כקנייה רגילה. ולא משנה כיצד הגבאים אומרים זאת, לא לעניין מעשר ולא לעניין 'בר מצרא'.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל