לתרומות לחץ כאן

כתיבת סת"ם על ידי שקפים

שלום לכ"ת!!
1. כיום יש שיטה קלה לכתיבת סת"ם ע"י שקופית שמעתיקים ממנה . האם זה מותר בשימוש לכתחילה?והאם אין בזה משום חולשת הדור?

תשובה:

שלום רב.

בנוגע לשקפים בכתיבת סת"ם יש להבחין בין שני סוגים: האופן הנפוץ, הוא שהסופר מניח על גבי שולחן אור שקף ומעליו הוא מניח את קלף הכתיבה, ומחמת האור השקף נראה דרך הקלף והוא כותב על פי צורתו. דבר זה נחשב ככתיבה גמורה ואין בכך כל בעיה.

האופן השני, הוא שהסופר כותב בתוך שבלונה שיש בה את צורת האות. דבר זה אסור בהחלט מסיבה פשוטה: כדי שהאות תצא כהלכתה ובצורתה, הסופר אינו כותב בתוך השבלונה לבד, שאם כן יקשה עליו מאוד לדייק ולכתוב את כל חלקי האות, אלא הוא צובע מעט גם על צידי השבלונה, ובאופן זה כל החלק הריק שבתוכה מתמלא במהירות. באופן זה, גבולות האות נעשו שלא על ידי מעשה כתיבה אלא באמצעות שפיכת דיו, וכאן הגענו להמצאה שהסעירה את העולם התורני לפני שנים מספר לגבי הדפסת משי [בו מניחים שבלונה ענקית שחרוט בה ספר התורה כולו ובתוך שעות מספר מלאים את כל חלקיה בדיו ויש לנו ספר מוכן], גדולי הפוסקים אסרו זאת מכל וכל מהסיבה הנ"ל שאין כאן כתיבה כלל אלא שפיכת דיו.

מקורות:

על פי הסבריו של הגאון רבי מנחם יהודה גרוס רב לשכת הקודש לעניני סת"ם, שהורה כך על פי הוראותיהם של הגר"ש ווזנר בעל שבט הלוי והגרי"ש אלישיב. הרחבה על הדפסת משי ומכתבי הרבנים בענין, ראה בקובץ תורני לשכת הקודש חלקים א-ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל