לתרומות לחץ כאן

הסיבה לכפילת הפסוקים בהלל

שלום רב,
רציתי לשאול, מה הסיבה שאנו חוזרים על פסוקים מסויימים בהלל, ובייחוד אני לא מבינה איך אנו חוזרים על אנא ה' הושיעה נא וכו', הרי הפסוק המלא הוא ביחד עם אנא ה' הצליחה נא ואיך אנו מחלקים את הפסוק לשניים
תודה

תשובה:

שלום רב.

מקור דין זה בגמרא בסוכה לח ע"ב, עיקרה של תקנה זו היה שאדם אחד נוהג היה לקרוא את ההלל בכל והציבור היו עונים אחריו תוספות שונות, וזהו אחד מהם. מלבד זאת תיקנו לכפול פסוקים מסויימים שהיו משמעותיים לדעת חכמים [ותקנה זו היתה מתקיימת בימיהם על ידי החזן והציבור יחד]. בזמנינו, אף שכל אחד קורא את ההלל לבדו את התקנה לכפול פסוקים אלו בצורה האמורה עדיין אנו מקיימים. מסתבר שיש בכך עניניםן גבוהים על פי סוד.

הסבר לכך ניתן בברטנורא שם, שהואיחל וכל הפרק הנ"ל כפול בכתובים מלבד הפסוקים אודך ואילך, נהגו לכפול גם אותו, שלא יראה הדבר כאילו יש שתי רשויות ח"ו. וכבר הקדימו בזה המאירי.

בס' בן מלך הוסיף כעין הבאמור לעיל, שהואיל וההלל ענינו לבטא את רגשותינו כלפי הקב"ה נהגו לכפול פסוקים משמעותיים כגדרך בני אדם שכשם מבקשים דבר מה או מודים באופן מיוחד הם כופלים דבריהם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. המשיב שליט"א ענה רק לשאלה למה כופלים פסוקים שלמים. אך השואלת שאלה יותר מזה, למה כופלים חצאי פסוקים? האם מותר לחצות פסוק? הרי במגילה כב. ותענית כז: "דכל פסוקא דלא פסקיה משה אנן לא פסקינן".
    אשמח לתשובה.
    תודה רבה ומועדים לשמחה!

  2. על שאלה זו עמדו התוס' בסוכה לח ב ואמרו שמנהגם היה ששני בני אדם אומרים זאת, אמנם ראה מגן אברהם סי' תכב בשם הכל בו שהקפדה זו היא רק בתורה ולא בנ"ך, בוטורי אבן ראש השנה לא כתב שכאשר מתוון להשלים את הפסוק מותר, ויש שכתבו שדרך תחינה ובקשה אין איסור, ראה עוד ברכת רפאל ראש השנה סי' נו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל