לתרומות לחץ כאן

פתיחת קופסאות שימורים בשבת /הוצאת דם בשבת

פתחתי קופסת טונה בשבת,ויש את הפותחן העגול הזה שיש על הקופסא,באתי לפתוח משכתי והוא נשבר,זה חילול שבת?
שוגג? בכלל לא?
עם קינחתי את האף בשבת,או חיטטתי באף בשבת,וירד לי מעט דם זה חילול שבת?
שוגג ?מזיד? או בכלל לא?..

תשובה:

שלום רב.

א. עצם הנידון אם מותר לפתוח קופסת שימורים בשבת נתון במחלוקת גדולה, יש סוברים שהואיל והקופסה אטומה מכל צד על ידי פתיחתה נחשב הדבר כעשיית כלי בשת, ויש סוברים להיפך, שהיות וכרגע היא משמשת לאיחסון פתיחתה נחשבת סתירת כלי בשבת ואף זה אסור, ויש מקילים, ולדעתם קופסת שימורים בזמנינו אינה נחשבת לכלי אלא כעטיפה בעלמא.

לכן, הטוב ביותר לעשות נקב קטן בתחתית הקופסה ועל ידי כך לקלקל אותה קודם פתיחתה, ורק אחר כך לפותחה מהצד השני [בכך לא יוצאים ידי חובת אלו הסבורים שיש בכך סותר, אולם העיקר כדעת אלו הסבורים שפתיחתה נחשבת עשיית כלי  וזאת ניתן למנוע באופן האמור].
בנוגע לשאלתך אם קילקול דבר בשוגג נחשב איסור, יש לדעת שהכלל הוא שאם הקילקול יעשה בהכרח נחשב הדבר "פסיק רישא" ואסור בשבת, אולם, אם אתה פותח באופן הרגיל ואירעה תקלה והכלי נשבר – אין בכך כלום. במקרה המסויים שלך נראה גם שהיות והכלי מיועד לפתיחה אין בשבירת הטבעת כדי להחשב קילקול האסור בשבת.
ב. אף כאן תקף הכלל הנ"ל שאם אין הכרח שירד דם אין בכך איסור, אלא שכאן נדרשת זהירות רבה, שכן לא תמיד ניתן לדעת אם חיכוך מסויים זה בהכרח אמור להוציא דם, ויתכן שאכן אתה עושה פעולה שבהכרח תגרום לכך [דבר זה נחשב "ספק פסיק רישא" שנחלקו בו הדעות אם הוא מותר בשבת].

מקורות:
א. הרחבה רבה בענין פתיחת קופסאות שימורים בשבת והשיטות השונות שנאמרו בכך, ראה ס' ארחות שבת פרק יב הערה ו.
ב. הנידון אם ספק פסיק רישא מותר בשבת, נידון בהרחבה בט"ז סי' שטז ס"ק ג, וביאור הלכה שם, ובחי' רעק"א יו"ד סי' פז ס"ק ו.
הנפק"מ המפורסמת, היא כאשר אדם רץ על דשא באופן שודאי יתלוש עשבים אלא שאינו יודע באיזו פסיעה יבוא לידי כך, או כגון שסוגר קופסה שיתכן שיש בה זבובים, שאילו אכן הם מצויים בתוכה נמצא שעשה פעולה של ציד האסורה בשבת. וכיוצא בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל