לתרומות לחץ כאן

חיבוק ונישוק באחותו

יש לי קרובי משפחה שכאשר הם נפגשים האחים והאחיות נשואים ושאינם נשואים , מתנשקים לשלום .
האם זה מותר ?

תשובה:

שלום רב.

אח ואחות גדולים אסורים להתחבק ולהתנשק.

מקורות:

בשולחן ערוך אבן העזר הלכות אישות סימן כא סעיף ז כתב: "המחבק או המנשק אחת מהעריות שאין לבו של אדם נוקפו עליהם, כגון אחותו הגדולה ואחות אביו וכיוצא בהם, אף על פי שאין לו שום הנאה כלל הרי זה מגונה ביותר ודבר איסור הוא ומעשה טפשים". וראה שו"ת אגרות משה ח"ב סי' קמד שאין להקל בזה אלא עד גיל 11 שנים, ויש שהחמירו בזה כבר מגיל 6.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אני בא מבית לא דתי, ואין לי שום הנאה אסורה מזה שאני מחבק את אחותי חוץ מזה שאני אוהב אותה בתור אחותי, והיא קטנה ממני בשנתיים וארבעה חודשים. החתזקתי והתקרבתי ליהדות ולשמירת המצוות. כיום שאחותי באה לחבק אותי לשלום, ולפעמים גם לפני המשפחה שלי שמחפשים כל מיני דברים להגיד נגד התורה, זה ממש לא נראה טוב שאני נמנע מחיבוק עם אחותי, וזה גורם אפילו לאי נעימות שלי מהמשפחה וויכוחים וכו׳.. אני יודע שהרמב״ם מכנה את זה כמנהג טיפשים אבל אינני בטוח שההלכה אוסרת את זה. ואני חושב שצריך מאד להקל בדבר עם אנשים שבאים ממשפחות לא דתיות והתקרבו לתורה ולמצוות. וכמובן שדבר זה לא גורם להרהורים אסורים וכו׳.., ולכן, האם אפשר להקל בחיבוק או נישוק על הלחי לאחות?

  2. לשון השולחן ערוך שהעתקנו הוא שזהו דבר איסור. אני בטוח שלא מדובר כאן בדבר שעליו יקום ויפול הקשר הנעים שלך עם האחות. היא תבין שאתה מתנהג קצת שונה, וברגע שתבחין שאתה עדין אותו אדם נחמד אוהב ומתחשב היא תקבל את זה בהבנה.

  3. ראה א. ר. מאחר שאתה כותב שהנושא הוא רגיש מאד, לשירותך אצטט לך תשובה של הגר"מ קליין זצ"ל האדמו"ר מאנגוואר בספרו משנה הלכות ח"ט סי' רסט, ותחליט אם לעשות בזה שימוש

    וכך כתב שם:

    יקרת מכתבו קבלתי כרגע. ובדבר שאלתו באשה בעלת תשובה שאחיה הוא מתכונן להנשא והוא בעונתינו הרבים חפשי, ונפשה בשאלתה כיון שהמנהג פה באמעריקא שהקרובים מחבקים ומנשקים החתן אי מותרת לנשקו ג"כ תחת החופה כי שאר קרובי החתן והכלה כולם יעשו כן (והם אינם שומרי תורה) ואם יראו אותה מונעת חוששת לתוצאות בלתי רצויות ויש לחוש לענין שלום המשפחה וכת"ר יצא בכחא דהתירא דאולי יש להתיר לה עכ"פ בחד פעם ולהזהירה שהוא רק הוראת שעה ולא היתר כללי ח"ו וצדדי ההיתר לפ"ד הבתי כהונה ח"ב חלק ב"ד סי' י"ב שפי' לשון הרמב"ם והשו"ע א"ע סי' כ"א ס"ז שכתב דהרי זה מגונה ומעשה טפשים דאין הכוונה איסור ממש כשאר איסורין דרבנן אלא דרך הזהרה וחומר הלשון הוא והובאו הדברים באוצה"פ ונוסף לזה דלדעת כמה שיטות מובא בב"י וכן פסק הב"י דעם אחותו מותר להתיחד ולא כן עם שאר עריות א"כ איכא צד קולא באחותו מבשאר עריות עכ"ל.

    והנראה דהרמב"ם פכ"א מא"ב ה"ו ובש"ע הנ"ל כתבו המחבק אחת מן העריות וכו' או מנשק לאחת מהן כגון אחותו הגדולה ואחות אמו וכיוצא בהן אף על פי שאין שום תאוה ולא הנאה כלל הרי זה מגונה ביותר ודבר אסור הוא ומעשה טפשים הוא ולכאורה לא זכר רק האיסור על הזכר שלא יחבק ולא על האשה שלא תחבק את אחיה ומ"מ ח"ו לומר דהיא מותרת שהרי השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשים שבתורה ובאמת לכן סיים הרמב"ם וז"ל שאין קריבין לערוה כלל בין גדולה בין קטנה חוץ מהאם לבנה והאב לבתו הרי כתב מפורש האם לבנה כמו האב לבתו.

    והנה מקור דברי הרמב"ם ציין ה"ה מגמ' שבת דף י"ג עולא הוה מנשק להו לאחוותיה אבי חדייהו וא"ל אבי ידייהו ופליגא דידיה אדידיה וכו' ולכאורה לא כתבו שם מענין מגונה וגם איסוריה במה אבל כבר הבאתי בס"ד ראי' לדברי רבינו מקרא דשיר השירים מי יתנך כאח לי ינק שדי אמי אמצאך בחוץ אשקך גם לא יבוזו לי הנה דעל אח קטן יונק שדים לא יבוזו לה אם תנשקהו אבל אח גדול אם תנשקהו יבוזו לה וז"ש הרמב"ם הרי זה מגונה ביותר וגם מבואר דהבזיון על האשה כמו על האיש.

    ומה שהביא מס' ערך שי א"ע סי' כ' סק"א שכתב ליישב קושית יש מקשים מעולא ותי' לפמ"ש הרמב"ם ובסה"מ שנ"ג דלאו דלא תקרבו היינו שלא תקרבו שום קירוב שיבא לגלות ערוה ולפ"ז בבתו ואחותו דבטל יצרא דמתייחד אדם עמהם ליכא בהו לאו דלא תקרבו ולפ"ז הכ"נ, יפה העיר בזה ובאמת כי הרמב"ם דייק בלשונו וכתב רק דהוא מגונה ויש בו איסור ולא כתב דלוקין עליו ואפילו לא מכת מרדות ועיין ברמב"ם שם בסמוך בנשים המסוללות שכתב דלוקין מכת מרדות והכא לא כתב כלום ממכות אלא שהוא מגונה וכמ"ש יבוזו לו והטעם דהכא לא הוי בכלל לאו דלא תקרבו אלא איסור לעצמו ומעשה טפשות שהרי אינו נהנה ואין שם תאוה.

    ומיהו מה שנוגע לדידן לפענ"ד כיון שכל הענין הוא משום שחוששת מתוצאות בלתי נעימות ואולי גם משום שלום המשפחה וגדול כבוד הבריות שדוחה ל"ת שבתורה אפילו באיסור דרבנן וכ"ש הכא דלא הוי אפילו איסור דרבנן אלא מגונה בעלמא ומ"מ אומר אני עץ חיים היא למחזיקים בה ואם האשה תסביר לאחיה הנ"ל שהולך להתחתן שהיא שומרת תורה ולפי השקפתה אסורה לנשקו אין ספק שהוא יבין את זה ושאר קרובים אפילו לא ירגישו בזה כי תחת החופה אנשים בה הרבה אין רואים אלו מעשים של אלו והכל טרודים כמובן ומיהו אם אעפ"כ לא תוכל לשכנע אותו אזי יראה כבודו כדת מה לעשות וכל ערום יעשה בדעת של תורה וכבוד ה' הסתר דבר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל