לתרומות לחץ כאן

הפסק באמצע אמירת תחנון

שלום וברכה. יש לי כמה שאלות בסדר התפילה.
1. אדם קורא נפילת אפיים וחזן אומר כבר קדיש. האם עליו לעמוד ולענות או שיכול להמשיך בנפילת אפיים?
2. במקרה הנ"ל האם עליו לסיים תחנון ולהפסיד ויהי בנסוע, בריך שמיה או לאמר אותם ואח"כ לסיים תחנון?
3. במקרה הנ"ל אם הוא בעל קורא והלך באמצע תחנון לקרוא בתורה, האם אחרי הקריאה לסיים את התחנון או לקרוא אשרי ובא לציון ולסיים תפילה ואח"כ להשלים תחנון?
4. אם הוא לא בעל קורא האם הוא יכול להמשיך בתחנון כשהקהל קורא בתורה?
תודה

תשובה:

שלום רב.

א. אדם ששומע קדיש קדושה או שאר ברכות באמצע נפילת אפיים צריך לענות אולם אינו חייב לעמוד.

ב. אסור להפסיק בנפילת אפיים לאמירת ויהיה בנסוע הארון בריך שמיה או עלינו לשבח.

ג. הבעל קורא אינו רשאי להפסיק באמצע תחנון כדי לקרוא בתורה אלא ימתינו לו רגע אחד.

ד. מן הסתם עליו להמשיך באמירת התחנון. ולכתחילה ישהה בשתיקה תוך כדי שהוא נופל על פניו ויאזין לקריאה.

מקורות:

ראה שו"ע סי' קלא ובמשנה ברורה שם. על כך שאין להפסי לבריך שמיה וכו' ראה שו"ת שבט הלוי ח"ז סי' יב ושו"ת קנה בושם ח"ב סי' ח. בס' כף החיים שם ס"ק ב הביא מכמה פוסקים שההפסק בתחנון דינו שווה להפסק בקריאת שמע, ואף שלהלכה מקילים כאן יותר יש לחשוש לדבריהם וחלילה לבעל קורא להפסיק כדי לקרוא. כמו כן נראה שאין להפסיק כדי לשמוע קריאת התורה, כיון שחיוב קריאה זו הוא משום מצות תלמוד תורה ולכמה פוסקים אינו אלא חובת ציבור ולא חיוב על כל יחיד. ומכל מקום אפשר שישהה בשתיקה תוך כדי שהוא נופל על פםניו עד לסיום הקריאה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל