לתרומות לחץ כאן

שאלות שונות בעניין וועד הבית

1. האם מותר להצטרף לארגון "תרבות הדיור" העוזרים בגיוס כספי הוועד, ומטפלים על פי החוק בסרבני התשלום? (זכור לי בשם הרב שפיץ שיש איזה איסור בזה)
2. אם אכן מותר, האם אפשר להעביר החלטה על הצטרפות בהתכנסות הבאה של הדיירים? (צריך הסכמת רוב נוכחים או שמאחר ויש כאן התחייבות שלא הייתה עד כה נהוגה בבניין הזה- צריך הסכמת כל הדיירים?)
3. דירה ריקה (שאין בה דיירים כרגע) – כמה צריכה לשלם, כרגיל או פחות (אם לא ידוע מנהג מסוים בבניין הנוכחי)?
4. מה הדין לגבי משפחה של אלמנה או חד הורית, האם חל איסור לגבות מהם או להפעיל לחץ, ואם לא – אם כן איך גובים מהם באופן שמשתמטים?
5 דירה שבקומת קרקע – ואטמו (לגמרי) את הדלת המחברת לבניין ופתחו דלת לרחוב, האם פטורים מלשלם מס? את כל החלקים שבמס?
6. דייר שפתח כניסה נוספת לביתו, אך משתמש מידי פעם בפתח הרגיל, האם פטור מלשלם כנ"ל?

תשובה:

שלום רב,

1. אם הארגון תובע דיירים אצל המפקח על בתים משותפים (רק הוא מוסמך לפי החוק לדון על תביעות של וועד הבית), אכן יש בכך בעיה. רוב הדיינים אוסרים לתבוע אצל המפקח, ואפילו לדעת המתירים ודאי שאסור לתבוע ריביות.

2. להוציא הוצאות לצורך הגבייה, ניתן להחליט על פי דעת הרוב, כאשר יש צורך בכך, ואין המיעוט יכול להתנגד.

3. לפי החוק הוא משלם מלא. אבל בתי הדין נוהגים להפחית לדירות ריקות לתקופה של 6 חודשים ומעלה, כשיעור שהדייר חוסך לבניין במה שהוא לא נמצא בדירתו. כלומר: להפחית את החשמל של המעלית, ואת החשמל של התאורה שאינה פועלת ברציפות אלא מדליקים כל פעם, ומחצית מהניקיון. כמובן שלא ניתן לדייק ויש להתפשר.

4. אין איסור לגבות. אם כל הדיירים מסכימים לוותר או לתת הנחה, יהיה בכך מצווה רבה, אבל בדרך כלל לא ניתן לקבל הסכמה כזאת ולכן יש לגבות מהן ככל הדיירים.

5. כנ"ל בדירה ריקה.

6. חייב לשלם כרגיל.

מקורות:

3. עיין עלון המשפט גליון 42 עמוד 6 תשובה ז ובגליון 44 עמוד 6 תשובה ז.

4. לדעת השו"ע הרב בחו"מ הלכות הלואה סעיף ה אין איסור 'לא תהיה לו כנושה' אם יש ללווה כשיעור סידור. עיין שם ועיין עוד בשו"ת שבט הלוי ח"י סי' רסז בנושא זה ולעניין השאלה אם יש איסור זה בחובות שאינם הלוואה. לגבי וועד בית, גם אם יש איסור לגבי חובות העבר, מכל מקום ודאי שאין לעני זכות להמשיך לגור בדירה ולצבור עוד חובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל