לתרומות לחץ כאן

המקור ליום הולדת בגיל 60

שאלה:

מדוע נוהגים לעשות סעודה ביום ההולדת של גיל 60?

תשובה:

שלום רב,

המקור לכך שיש נוהגים לעשות סעודה ביום הגיעם לגיל 60 הוא בגמרא במועד קטן (כח,א) שם מובא כי רב יוסף עשה סעודה ויום טוב בהגיעו לגיל 60, מאחר שמובא בגמרא כי המתים בין הגלאים 50-60, הם מתים מחמת כרת. ובכך שהגיע לגיל 60 הרי הוא יצא מכלל כרת. (נדגיש, כי ישנם כמה סוגים של מיתה בידי שמים, ואין כאן המקום לפרטן).
בספר לקט יושר יו"ד עמוד רמ) הביא עדות על רבו בעל התרומת הדשן, שבהגיעו לגיל 60 זימן אליו עוד שני זקנים ועשה סיום מסכת כדי לפטרו גם מסעודת גיל 60. וזה המקור הקודם ביותר לסעודת גיל 60 בעקבות המעשה הזה של רב יוסף.
כמו כן בכמה וכמה מקומות מוזכר ענין זה, ראה בספר חסד לאברהם לבעל הפלא יועץ שכתב שראוי לעשות סעודה להודות לה' ולברך ברכת שהחינו, בלי שם ומלכות כמובן. או שילבש בגד חדש כדי שברכת שהחינו יחול על לבישת בגד חדש. כיוצא בזה בבן איש חי (פרשת ראה סי' ט'). ויש שכתבו לעשות סעודה בהגיעם לגיל 70, ראה כף החיים סי' רכג אות כח – כט.

מעניין כי בשו"ת בית ישראל להגרי"א לנדא סי' לב הוכיח מהגמרא הנ"ל, שיש לעשות סיום מסכת ולא סתם סעודת מרעים. מכך שרב יוסף עשה "יומא טבא לרבנן" כלומר סעודה לחכמים. ומבואר בגמ' (פסחים מט,א) כי כל סעודה שאינה של מצווה אין תלמיד חכם רשאי להנות ממנה. וכן הביא הרמ"א (יו"ד סי' רמו סעי' כו). ואם כך, דייקו בגמרא לומר שעשה יום טוב לרבנן כדי שיוכלו להנאות מסעודה זו, כלומר שעשה סיום מסכת. וראה עוד בעיון יעקב על מועד קטן שם שגם כתב כך.

אגב, יש שהוכיחו מהגמרא הנ"ל שאין לעשות מסיבה ביום הולדת, שהרי רב יוסף עשה כן רק בהגיעו לגיל 60. כלומר, מלבד גיל זה לא ערך כל סעודה.

בברכת מזל טוב!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל