לתרומות לחץ כאן

תעלומת ספר חמדת ימים

שלום,

האם לדעת פוסקי דורינו מותר ללמוד בספר "חמדת ימים"?

ברכה והצלחה.

תשובה:

ספר זה אכן שנוי במחלוקת, גדול הלוחמים כנגדו היה רבי יעקב עמדין [היעב"ץ] שיצא במלחמת חורמה בספר ומחברו לפי שחשדו בשבתאות. נראה שאף סבר שחיברו נתן העזתי תלמידו של שבתי צבי ובכוונה תחילה העלים זאת כדי שלא ימנעו מללומדו בקהילות ישראל. אולם, רבים מגדולי ישראל המובהקים מציינים בספריהם לדבריו,ף הלא המה השולחן ערוך הרב הפרי מגדים ערוך השולחן רבי חיים מוולוז'ין וראה ת ימים [קוסובסקי שחור שאסף למעלה ממאתיים מגדולי ישראל שסמכו על ספר זה והזכירוהו בכתביהם.

לפני כ130 שנה יצא לאור ספר בשם כבוד חכמים, על ידי אחד מגדולי מקובלי דורו בעל ההגהות וביאורים על ס' עץ חיים לאר"י ז"ל, שמטרתו להוכיח את צדקתו של ספר זה ומחברו. עיקר מטרת הספר שם להוכיח שכתיבתו של ספר זה קדמה לימי נתן העזתי.

חכמי ספרד, הלא המה בעל חקרי לב והגר"ח פלאג'י החשיבו מאוד ספר זה והגו בו רבות. כמו כן רבים ממנהגי ישראל מיוסדים על המובא בספר זה.

סוף דבר, לא מצאתי התייחסות מפורשת של גדולי דורינו בענין זה,ף אולם, בין חכמי הדורות הקודמים מצינו רבים שהחשיבו ספר זה מאוד, ולעומתם כאלו שפקפקו בו. נדמה לפי מה שהעלתי בחכתי שרוב חכמי ישראל צידדו בעד הספר ומחברו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל