האם עדי הכתובה צריכים להיות גם עדי הקידושין

האם חייבים להיות שני עדים חתומים על הכתובה ובמעמד החופה?
האם חייבים להיות אותם עדים לכתובה ולחופה?
אם יש עד אחד לכתובה, או לחופה, או לשניהם, אז הכתובה והחופה נפסלות?

תשובה:

שלום רב,

מעיקר הדין ודאי שאין צורך שעדי הכתובה יהיו גם עדי הקידושין. ולכן בכל מקרה שיש עדים כשרים בחופה ובכתובה, גם אם הם לא אותם עדים, הכתובה והקידושין כשרים לחלוטין.

אולם נהוג כמעט בכל תפוצות ישראל כבר שנים רבות, שעדי הכתובה הם גם עדי הקידושין. ורבים מקפידים על כך, כדי שיהיה אח"כ תיעוד מי היו עדי הקידושין. ועל סמך זה מחליטים בכל מקום שיש איזה חשש בקידושין וכד' מי היו העדים.

יתרה מזו,למרות שהבעל לא ייחד בפירוש את עדי הקידושין, מאחר שהם חתמו על הכתובה, הרי זה נחשב כאילו ייחדם. ראה בשו"ת נאמן שמואל סי' עט (דף צ"ה ע"ב), שו"ת כרם שלמה (אבה"ע סי' כא דף ע"א ע"ג), וכן העלה בפשיטות הגאון מבוטאטש בספרו על אבה"ע עזר מקודש סו"ס מב.

אולם ידוע לי כי האדמו"ר מקלוזינבורג זצ"ל נהג שלא לתת לעדי הכתובה גם להעיד בקידושין בכדי להרבות בכיבודים.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל