לתרומות לחץ כאן

הנחת מאכל על הפלטה בשבת

מנין ומדוע יש החמרה לחמם על 2 קומות על פלטה בשבת?

תשובה:

התשובה לשאלתך מתחלקת לשתים: א. מדוע לא ניתן להניח את האוכל ישרות על הפלטה. ב. מדוע יש שמחמירים לא להניח אפילו על צלחת הפוכה ואינם מניחים אלא על סיר שיש בו אוכל.

חכמים אסרו להניח אוכל מבושל על גבי האש בשבת, אף שאין בכך איסור בישול, משום שבמעשה זה האדם נראה כמבשל. איסור זה נקרא "איסור חזרה", או "איסור נתינה בתחילה" [כמובן, דברינו אמורים לגבי מאכל יבש, שכן מאכל עם רוטב יש בו איסור בישול מדאורייתא, וכפי הכלל שבידינו שיש בישול אחר בישול בלח שהצטנן]. אף על פי כן, התירו להניח מאכלים ב"קומה שניה", כיון שבאופן זה החום מתמעט ואינו דרך בישול.

לגבי הנחת מאכל כזה על גבי פלטה חשמלית נחלקו הדעות: יש סוברים, שכיון שהפלטה היא מקור חום ומביאה את התבשיל לכדי חום שהיד סולדת בו, יש בכך איסור חזרה וכך הכריעו רוב הפוסקים. אולם, דעת הגר"ע יוסף, שהואיל ופלטה חשמלית אינה מיועדת לבישול אלא לחימום בלבד, לא נוהג בה איסור חזרה ומותר להניח עליה מאכלים יבשים בשבת. וכן צידד בשו"ת אגרות משה ח"ד סי' עד. אולם, כאמור רוב הפוסקים האשכנזים הכריעו כסברא הראשונה.

אך יש שהחמירו עוד יותר, ולדעתם, לא די בכך שמניחים צלחת הפוכה על גבי הפלטה כדי להרחיק את המאכל ממקור החום, אלא מותר להניח רק על גבי כלי שיש בו אוכל. המקור לכך, הוא משום שלגבי ההיתר של הנחת מאכל ב"קומה שניה" יש לכאורה סתירה בשו"ע: בסי' רנג סעי' ג כתב השולחן ערוך: המשכים בבוקר וראה שהקדיחה תבשילו וירא פן יקדיח יותר יכול להסיר ולהניח קדרה ישנה ריקנית על פי הכירה ואז ישים הקדרה שהתבשיל בתוכה על גבי הקדרה הריקנית ויזהר שלא ישים קדרתו על גבי הקרקע וכו'. ומבואר מדבריו, שאם התבשיל היה מונח על גבי הקרקע לא ניתן להניחו על הקדרה הריקה אפילו שאינו מניח על האש ממש. לעומת זאת בסעיף ה כתב השו"ע שמותר להניח פשטידה על גבי קדרת חמין בשבת.

בביאור הלכה שם עמד על קושיא זו, וכתב בשם הפרי מגדים, שבסעיף ג מדובר בקדרה ריקה, ובאופן זה עדיין הוא נראה קצת כמבשל, אולם, בסעיף ה מדובר בקדרה מלאה שעל גביה מותר לכל הדעות להניח תבשיל יבש אחר. על פי זה הורה הגרי"ש אלישיב שלא להניח מאכל יבש על צלחת הפוכה אלא רק על כלי שיש בו מאכל.

אולם, הגרש"ז אויערבך הוה בזה להקל, ולדעתו, דברי הפרי מגדים אמורים באופן שכבר היתה קדרה ריקה מונחת על גבי האש לפני שבת, ולכן כשבא להניח עליה תבשיל הוא נראה כמבשל. אבל אם הוא מניח את הצלחת בכוונה תחילה כדי לגלות שאינו בא לבשל אלא רק לחמם – אין בכך איסור, וכך נהגו רבים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל