לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי בפתיחת דלת עם כרטיס אלקטרוני / מעבר בשבת במקום מוקף מצלמות

בשבת אנחנו צריכים להיות בבית מלון והיום הדלתות נפתחות ע"י כרטיס חשמלי ואסור לפתוח בשבת האם מותר לסדר עם הגוי שבמלון מבעו"י שכשנגיע בשבת יפתח לנו את הדלת.
והאם בשבת מותר לרמז [או להגיד] לו ע"ז אם שכח.
וכן היות ששוכרים חדר רק ללילה אחד [ליל שבת] וצריכים לפנות את החפצים למחרת לא יאוחר משעה י"א בבוקר האם מותר לסדר עם הגוי שהוא יפנה את החפצים ובמוצ"ש נגיע וניקח אותם.
גם מה הדין אם במסדרון האור נדלק באופן אוטומטי.[והאם יש כזה עניין לעבור שניים ביחד-ב' שעשאוה].
בתודה מראש.

תשובה:

שלום רב.

בנוגע לאמירה לגוי ראה מה שכתבנו כאן אופנים שונים בהם ניתן להקל.

המעבר במסדרון באופן זה אסור בהחלט, ואין היתר לעבור גם שנים יחד, שכן שנים שעשו פטורים מן הסקילה אולם הדבר אסור עדיין מדרבנן, כמו כן לא ברור לי שזה שנים שעשו כיון שברגע שאחד מהם נקלט במצלמה האור נדלק ולא ניתן לדעת אם אכן היא קולטת את שניהם באותו שבריר שניה. אולם, אם המקום מואר בלאו הכי כגון שעובר שם ביום ויש שם חלונות רחבים ואין צורך בנורות החשמל, אפשר שיש להקל בכך בשעת הדחק..

מקורות:

המעבר במקום שהאור נדלק על ידי עין אלקטרונית אסורה בשבת, ואף שאינו מתכוין לכך, משום שהדבר נחשב כ"פסיק רישא דניחא ליה" ואף שעתה אינו מעוניין בהדלקת האור כיון שנאסר לו על ידי כך לעבור שם, קביעת דין זה היא על פי הנאתו וצרכיו בדרך כלל ולא לפי מצבו עתה, ראה הרחבה בזה בס' ארחות שבת פרק ל הערה יא. עלכך שכאשר הוא אינו נצרך לכך בכלל מחמת שהמקום מואר מאור השמש, ראה שם פרק טו הערה נה בשם הגרי"ש אלישיב שהתיר מחמת סברא זו בעת הצורך לעבור במקום המוקף מצלמות במעגל סגור כאשר הוא אינו מעונין בצילום, וראה שם שיש שאסרו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל