לתרומות לחץ כאן

פסיעות הש"ץ בסיום תפילת היחיד שלו ולאחר החזרה

כאשר ש"ץ מסיים את תפילת היחיד שלו איך עושה את פסיעותיו? ראיתי ש"ץ שפוסע רק אחורה 3 פסיעות וכאשר רוצה להתחיל את חזרת השץ פוסע רק קדימה .
ראיתי שץ שמתפלל כרגיל אחורה ואח"כ קדימה
וכשמתחיל חזרת הש"ץ פוסע שוב שלוש אחורה ושלוש קדימה
בנוסף האם וכיצד פןסע השץ בסיום חזרת הש"ץ האם מותר לו ללכת ממקומו לפני קדיש תתקבל שלכאורה מסיים את חזרת השץ? תודה על האתר

תשובה:

שלום רב.

הדרך הראויה היא, שלאחר תפילת הלחש החזן פוסע לאחוריו ואינו חוזר למקומו עד שיתחיל חזרת הש"ץ. כמו כן, קודם ששב למקומו לחזרת הש"ץ ימתין לפחות כדי הילוך ד' אמות.

מנהג העולם, שגם כאשר החזן הולך ממקומו לנפילת אפיים או להוצאת ספר התורה אינו פוסע קודם לכן שלוש פסיעות לאחוריו וסומך בכך על גמר קדיש תתקבל, אולם, יש שנהגו באופן כזה לפסוע שלוש פסיעות לאחוריו קודם שעוקר ממקומו.

מקורות:

ראה שו"ע ורמ"א סי' קכג סעי' ב, ה. על מנהג מקצת קהילות שהחזן פוסע שלוש פסיעות לאחוריו קודם שיושב לנפילת אפיים, ראה שו"ת באר משה ח"ה סי' לד. אגב, לעיתים מצוי שיש כמה אבלים בבית הכנסת ולאחר חזרת הש"ץ החזן מתחלף, באופן זה כתב הכף החיים שם ס"ק כח שעל החזן הראשון לפסוע שלוש פסיעות לאחוריו שהרי לא יאמר את הקדיש תקבל. אולם, מעיקר הדין מנהג זה אין ראוי לעשותו, כיון שקדוש תתקבל הוא חלק מחזרת הש"ץ, ולכתחילה אותו חזן שאמר חזרת הש"ץ הוא שאומר קדיש זה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. החלפתי את שליח הציבור( אני באבלות ) כדי לומר חזרה בשמונה עשרה במנחה .האם אני פוסע לאחור 3 צעדים ואומר עושה שלום במרומיו…..ואו מסתמך על קדיש תתקבל ששם אני צועד לאחור ואומר עושה שלום…..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל