לתרומות לחץ כאן

שכר שבת בהבלעה

בס"ד
שלום לכבוד הרב
אודה לכבודו על ההתייחסות ההלכתית לנושא הבא:
ישנו אתר של חברה גרמנית, המספקת שירותי אתרים (אחסון וכד'), וכמו-כן שירות לחברות שמעוניינות לפרסם אצל אותה חברה גרמנית את מוצריהם / שירותיהם.
במקביל, מעודדת אותה חברה גולשים מכל העולם לפתוח אצלם חש' כמנויים (חינם או בעלות מסוימת), כך שכל מנוי יוכל ליצור לעצמו הכנסה (קטנה יחסית) – על ידי כך שיצפה בפרסומים של אותן חברות שמפרסמות אצל אותה חב' גרמנית אמורה.
כדי לעודד את אותו מנוי ליצור לעצמו הכנסה משמעותית, מוצע לו לרכוש כמות מנויים מסוימת (שרשומים באותה חברה) – ע"י השקעה קטנה נוספת מצדו. וכך יוכל לקבל עמלה לא רק על הצפיות שלו בפרסומים, אלא גם על הצפיות בפרסומים של אותם מנויים שרכש.
ניראה שאולי אין בעיה הלכתית כשהמנוי עצמו שומר שבת וחגי ישראל, ולכן לא מבצע פעילות (צפייה בפרסומים) במהלך שבת / חג (ולכן גם אינו זוכה כמובן לתגמול לגבי אותם ימים). אולם היות שניתן לבצע את הפעילות האמורה באתר כל יום וכל שעה (24/7) – בהחלט סביר להניח שאותם מנויים שהוא רכש דווקא כן צופים בפרסומים בימים אלו, ועל פניו מזכים אותו בעמלה.
ולכן, השאלות בעניין זה הן:
א. האם ישנה בעיה הלכתית באם המנוי מקבל תגמול על כך (שהחברה הגרמנית מתגמלת אותו על כך שהמנויים שרכש צפו בשבת / חג בפרסומים – למרות שהוא עצמו לא עשה כן)?
ב. יש לציין שהמנוי אינו מכיר כלל את המנויים שרכש (אלה ניתנים לו ע"י החברה באופן אקראי), ולכן – אם יש בעיה הלכתית (במקרה של השאלה הקודמת), האם עדיין היא נותרת על כנה גם כאשר מדובר על כך שאותם מנויים, שסביר להניח שלפחות רובם אם לא כולם, גויים?
ג. אם נצא מנקודת הנחה שהמנוי לא מקבל תגמול גם מהמנויים שרכש – לגבי אותו יום שבו הוא עצמו לא ביצע פעילות – האם במקרה זה ישנה בעיה הלכתית (כלומר – היות שהוא לא צפה בפרסומים ביום שבת, אזי הוא אינו זכאי לתגמול כלל מצד החברה, ואפילו על הצפייה של המנויים שרכש)?
מתנצל מראש אם הארכתי, אולם כוונתי הייתה לפרט ולהיות ברור עד כמה שניתן.
תודה מראש על תשומת הלב, כמו גם על תגובת הרב
רן

תשובה:

שלום רב.

נראה שבכל האופנים הנ"ל אין בעיה. שכן המנויים שצופים בפרסומת הם מן הסתם גויים, ואין לחשוש שמא הם יהודים שהרי העם היהודי הוא מיעוט מבוטל בעולם. בנוגע לשכר שבת ישנו כלל, שכל שכר הניתן בהבלעה אין בו איסור, וגם כאן, כיון שלא ניתן לדעת באלו ימים צפו בפירסומות והשכר ניתן כסכום גלובלי ללא ביאורים ופירושים, לא נחשב הדבר כשכר שבת. בנוגע לעצם הפעילות של החברה בשבת, נראה שאותה שותפות אינה נחשבת כבעלות ממש על חלק בחברה, שהרי לאותם מנויים אין כל זכות בקבלת ההחלטות, אלא זוהי הגדרה בעלמא שלא עומד מאחוריה שום יסוד ממוני.

מקורות:

על שכר שבת בהבלעה ראה ארחות שבת פרק כב סעי' פח – צג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב
    תודה על המענה.
    רק רציתי להסיר ספק, ברשות הרב:
    הגם שמצוין בסופו של דבר הסכום הכולל המתקבל, והוא נחשב בבחינת גלובלי – האם כל האמור מתשובת הרב נכון גם אם ידוע כמה בעצם מקבלים בכל יום (למשל, אם ידוע שהתגמול קבוע בכל יום, נגיד 8 דולר, או שמתקבל עם התשלום פירוט התגמול לכל יום, וכך גם ניתן להבין שצפו בשבת ומהו התגמול על כך)?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל