לתרומות לחץ כאן

מעיל של ילד שנשכח במסעדה

שלום, מה הדין כאשר נשכח מעיל של ילדים על דלפק של מסעדה ובעל החנות לקח זאת מה עליו לעשות כיוןן שיש בזה סימן של צבע ומידה מה עושים למעשה והאם מותר להשתמש אחרי זמן מסוים.

תשובה:

אם מדובר במעיל של ילד מתחת לגיל בר מצווה, מותר להוציא אותו מחוץ למסעדה ולהניח אותו במקום שלא ילך לאיבוד (לא על הכביש, המדרכה או אשפה). אבל אם הילד הוא יותר מגיל 13. יש לשמור אותו עד שיבוא אליהו.
יש סוברים שלאחר כמה חודשים מותר לקחת אותו לאחר שמבררים אצל שלושה המבינים במחיר של מעיל משומש את המחיר ורושמים את הסיפור והמחיר בפנקס ושומרים את הפנקס עד שיבוא אליהו.

מקורות:

המוסר חפץ לקטן נחשב כאבידה מדעת, כמבואר בגמ' ב"ב דף פז ע"ב לעניין המוסר צלוחית לקטן. ועיין בנתיבות סי' רסא סק"א שקטן יודע לשמור קצת ולכן החפץ איננו הפקר, ואף על פי כן אין חיוב השבת אבידה לאחרים, כיון שאינם חייבים לשמור יותר מהבעלים עצמם. ומסתבר שאפילו כאשר רואים שהקטן אינו שומר על החפץ, מכל מקום, כיון שההורים היו אמורים לחשוב שהקטן לא ישמור היטב ואין מבררים מיוזמתם אם הקטן לא השאיר בגן, אין חיוב השבת אבידה.

ועיין בקצות סי' רסא סק"א ובנתיבות שם שבמסירה ליד קטן לכל הדעות אין החפץ הפקר. ועדיין יש מקום לומר שכל זה כאשר הקטן עדיין שומר שאסור להוציא מידו, אבל אם הקטן איבד את החפץ, שוב הבעלים מתייאשים והרי הוא הפקר לדעת הטור שסובר שכל אבידה מדעת היא הפקר, אבל כיון שלא ידוע אם ההורים כבר יודעים מכך שהחפץ נאבד, יש לחוש לייאוש שלא מדעת.

לפי זה יוצא שבחפצים שנמסרו בידי קטנים אין חיוב השבת אבידה, אלא שמכל מקום החפץ איננו הפקר ואסור להזיקו.

ויש לעיין אם הוצאת החפץ לרשות הרבים נחשב כנזק. ועיין בנתיבות סי' רצא סק"ז שהעברת חפץ ממקום המשתמר למקום שאינו משתמר נחשב למזיק בידים, וכן כתב גם בשו"ת חוות יאיר סי' קסה [מובא בפתחי תשובה חו"מ סי' שיט] שהוצאת חפץ לרחוב נחשב כמזיק בידים. ואם כן יהיה אסור להוציא את החפצים לרשות הרבים. אלא שמסתבר שגן ילדים או בית ספר איננו מקום שמור יותר מאשר רשות הרבים, גם מסתבר שכל האיסור להוציא לרחוב הוא כאשר בעל החפץ יודע היכן החפץ נמצא והוא מתכונן לקחת אותו, ולא במקרה זה שיש אותה סבירות שהחפץ יגיע ליד הבעלים כאשר הוא נמצא במוסד וכאשר הוא נמצא ברשות הרבים. ולפי זה יהיו רשאים בעלי המסעדה להוציא את המעיל לרשות הרבים, אבל לא לזרוק לאשפה שנחשב כמזיק בידים ברור.

לעניין מכירת המעיל עיין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל