לתרומות לחץ כאן

התקין מצלמות חינם ולאחר שהסתכסכו הוא דורש תשלום

ב"ה

יוסף הוא מתקין מצלמות אבטחה אלקטרוניות לבתי עסק ובתים פרטיים. אברהם רצה להתקין בביתו מצלמות לאבטחה, הוא היה בידידות עם יוסף, ויוסף אמר לו שהוא יתקין לו את זה בחינם ואכן חיכה אברהם לזמן שיוסף יהיה פנוי ויבוא להתקין אצלו את המצלמות.
יוסף סיכם איתו שאת ההכנות להתקנה שכוללים חציבה בקיר, אברהם יעשה כדי שלא יגזול את זמנו היקר. כאשר הגיע ראה יוסף שצריך לחצוב שנית בקיר דבר שלקח זמן מיותר ועבודה ממנו נוספת.

בינתיים הסתכסכו אברהם ויוסף, ויוסף רוצה לחזור בו מכך שעשה בחינם, ודורש כעת תשלום על העבודה, וכן על העבודה היתרה שנצרך לעשות בשטח ולא כפי שסוכם שהכל יהיה מוכן.

מה אומרת תורתינו הקדושה על כך?

בכבוד רב

תשובה:

שלום רב,

על עיקר העבודה שיוסף אמר שהוא עושה חינם ולאחר מכן חזר בו, הוא אינו יכול לבקש שכר. על העבודה המיותרת, אם בשעת מעשה לא התכוון יוסף לדרוש תשלום, אפילו אם לא אמר כלום אלא חשב בליבו, אינו זכאי לתשלום. אבל אם הוא טוען שכבר התכוון אז לדרוש תשלום, הרי הוא זכאי לתשלום.

מקורות:

על עיקר העבודה שסוכם בפירוש שהיא תהיה בחינם, אין המתקין רשאי לחזור בו, אף לאחר שהסתכסכו. עיין רמ"א חו"מ סי' שיב סעיף ט.

על התוספת שלא דובר כלום, אם התכוון לעשות בחינם, אינו יכול לחזור בו. עיין נתיבות סי' יב סק"ה. אם התכוון לדרוש תשלום לכאורה הוא נאמן בכך, עיין בתרומת הדשן סי' שיז, הובא ברמ"א חו"מ סוף סי' רמו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדוע נאמן המתקין לומר שכוונתו היתה לקחת תשלום על התוספת, הרי אין כאן אומדנא דמוכח וא"כ הממע"ה ועליו הראיה שהתכוון לקחת תשלום?

  2. ברירת המחדל היא שאם נעשתה עבודה השני חייב בתשלום עבורה. אם הייתה כוונה מפורשת למחול על התשלום אין חיוב לשלם. אבל יש צורך באומדנא דמוכח שהתכוון לעשות חינם ולא להיפך. עיין בתרומת הדשן סי' שיז שצויין בתשובה. כאשר יש ספק במחילה אין אומרים המוציא מחבירו עליו הראיה, אלא להיפך, יש חוב ודאי ויש צורך להוכיח שהוא נמחל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל