לתרומות לחץ כאן

רופא או אחות אם מותרים לנסוע למשמרת בשבת

בס"ד
שלום רב
הנני עובד בבית חולים, העבודה שלי הינה במשמרות ובכונניות.
שאלה ראשונה- הנני עובד במוצאי שבת לילות לצערי שעת תחילת העבודה (20:00) בשעון קיץ ועדיין שבת. חשוב לציין שהמנהל שלי הינו גוי (דרוזי) והוא מחייב אותי להגיע בזמן האם אני יכול לנסוע בשבת לעבודה מצילת חיים?
שאלה שנייה- לפעמים יוצא לי לעשות כוננויות בימי שיש או שבת, בכוננויות אלו אני בבית ואם חס וחלילה קורה מקרה חירום (כמו חולה שעשה התקף לב) מקפיצים אותי טלפונית ועלי להגיע לבית החולים. שאלתי היא האם אני יכול לחזור אחרי שהמצב טופל חזרה הביתה או לא?

תשובה:

שלום רב.

רופא או אחות העובדים עבודה מצילת חיים, מותר להם לנסוע לתורנותם או לחזור ממנה בשבת על ידי נהג גוי בלבד. ויש שהחמירו בזה, והורו שבזמנינו שיש רופאים רבים והרפואה מהווה מקור פרנסה איתן, אין לרופא לחלל את השבת עבור זאת, אלא אם כן נסיעתו נצרכת להצלת חיים, כגון שבבית החולים נצרכים לו באופן מיוחד כפי המקרה המתואר בשאלה, ולא כאשר הוא יודע לפני ששבת שיש לו תורנות בשבת. במקרה זה, מותר לו לנסוע בעצמו ואינו צריך להמתין לגוי, אולם לחזור רק על ידי גוי.

מקורות:

על דעת המקילים בזה על ידי גוי, ראה שו"ת אגרות משה או"ח ח"א סי' קלא, ובס' שמירת שבת כהלכתה פרק מ סעי' כו, פא. חכמים התירו לרופא לחזור על ידי גוי כדי שלא ימנע מלצאת להציל. הגרי"ש אלישיב מחמיר בכך בזמנינו מהטעם האמור לעיל.

לעצם הענין, השעה בה מתחילה התורנות שלך במוצאי שבת היא ממש סמוך לצאת הכוכבים, כדאי להתאמץ להסביר את סיבת העיכוב ולדחות את המשמרת בשעה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה שכתבתם:
    "רופא או אחות העובדים עבודה מצילת חיים, מותר להם לנסוע לתורנותם או לחזור ממנה בשבת על ידי נהג גוי בלבד", אינו מוסכם: "רופא שיש לו תורנות בבית חולים אשר תחילתה היא באמצע השבת, אינו חייב לשהות בבית החולים מתחילת השבת, אלא רשאי להיות בביתו, וכשיגיע זמן התורנות יסע לבית החולים. ואם אפשר עדיף (אך לא חובה – מ.ב.) לעשות זאת על ידי נכרי" (ארחות שבת פרק כ סעיף עא).

  2. למעשה שמעתי מהגרי"ש אלישיב שמאוד החמיר בזה ופקפק גם אם מותר על ידי גוי, שכן בזמנינו יש הרבה רופאים במקום וקשה להגדיר זאת כמצב של פיקוח נפש, וגם סבר שקשה להתיר לפעמים לחזור עם גוי, כיון שמקבלים שכר גבוה וקשה להאמין שימנעו מלבוא מחמת הטורח לשהות שם בשבת. ומכל מקום ראוי להדגיש שלחזור ודאי אסור על ידי יהודי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל