לתרומות לחץ כאן

שימוש בתנור אפיה בעל תא אחד

שלום לרבנים

תנור משולב כיריים עם תא אחד:
מהו האופן הטוב ביותר לשימוש בתנור אפיה עם תא אחד?
א. האם יש אפשרות להשתמש גם לבשרי וגם חלבי?
ב. באם אי אפשר, והתנור לא יוכל לשמש לחלבי, האם אפשר לאפות בו עוגות פרווה, ואפשר יהיה לאכול אותם יחד עם קפה ומאכלי חלב?
ג. האם תנור משולב כיריים עם תא אחד מצריך כשרות כלשהי או רק כאשר יש 2 תאים?
ד. כאשר מדובר בדירה להשכרה מרוהטת, האם הדייר החדש צריך לחשוש שאולי הדייר הקודם לא השתמש בזה כראוי? ואם כן, איך והאם אפשר להכשיר את התנור?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

א. לכתחילה לא מומלץ כלל להשתמש בתא אחד לחלבי ולבשרי. בדיעבד ניתן לעשות זאת בהצטרף שלושה תנאים: 1. לא משתמשים בו לשני המינים יחד באותו יום. כלומר, יש להפסיק ביניהם 24 שעות. 2. מנקים את התנור היטב לאחר השימוש בו לצורך אחד המינים קודם שישתמשו בו למין השני. 3. קודם השימוש מפעילים אותו על חומו המירבי למשך חצי שעה.

ב. עוגה פרווה שנאפתה בתנור בשרי: אם עברו 24 שעות מהשימוש הקודם והתנור נוקה לפני השימוש, ניתן לאוכלה עם קפה חלבי [אף שלא הפעילוהו למשך חצי שעה כנ"ל], אלא שבני אשכנז מחמירים שלא לעשות זאת לכתחילה. אך, אם לא עברו 24 שעות [והתנור נקי], בני אשכנז נוהגים שלא לאוכלו עם חלבי ובני ספרד מקילים בכך בדיעבד, אולם הכל מודים שלא אופים לכתחילה עוגה זו כדי לאוכלה עם חלבי. אך, לצורך גדול [כבוד השבת, אורחים] ניתן להסתפק בניקוי התנור והפעלתו לחומו המירבי כנ"ל.

בכל מקרה אין צורך להמתין בין האכילות, וניתן לאכול את העוגה מיד לאחר גמור הקפה או לפניו.

ג. תנור בעל תא אחד אינו צריך הכשר. ההשגחה בעיקרה היא שאין מעבר אדים בין שני התאים.

ד. כאשר יש חשש שהתנור טרף מחמת שימוש קודם, הוא חייב הכשרתה. והיינו, לנקותו היטב, להמנע משימוש 24 שעות, ולהפעילו על חומו המירבי למשך שעה.

ה. תבניות שהשתמשו בהם לחלבי ובשרי כאחד: אם השימוש היה בתוך 24 שעות, לא ניתן להכשירן. ואם לא נעשה הדבר בתוך 24 שעות יש לנקותן היטב ולהכניסן לתנור המופעל על חומו המירבי למשך שעה.

תהנו בדירה ובהצלחה רבה!

מקורות:

ראה ט"ז יו"ד צה ס"ק ד, וש"ך שם ס"ק ג, ושו"ת יביע אומר ח"ד יו"ד סי' ד, . וראה עוד בס' הכשרות פרק א סעי' מב – מג. על מנהג העולם להקל בכך לצורך אורחים וכדומה, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ה סי כ.

הסיבה לחילוק הנ"ל לענין התבניות, משום שאם השתמשו בו באיסור תוך 24 שעות התבנית צריכה ליבון חמור, כלומר לחממה עד שתתאדם כמו גחלת, וזה בלתי אפשרי בתבניות. אולם, לאחר 24 שעות די בליבון קל – שתתחמם עד כדי שאם יניחו עליה קש הוא ישרף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל