לתרומות לחץ כאן

גדר איסור לפני עיוור לא תתן מכשול

האם אדם העושה מעשה שספק יכשיל את חבירו לעבור עבירה, עובר ב"לפני עיוור"?
כגון, ידוע שאם ייכנסו 20 אנשים לחדר יהודי יפעיל את המזגן בשבת. האם מותר להכנס, 1- משום שאינני ודאי מכשיל אלא ספק. 2- משום שרוב הסיכויים הם שאינני מכשיל?
תודה!

תשובה:

שלום רב.

האדם הוא בעל בחירה, וכיון שהוא מודע למעשיו ומחליט על דעת עצמו להדליק את האור אין בכך איסור של לפני עיור לא תתן מכשול. איסור זה נאמר רק באופן שאתה במעשיך מספק לו את היכולת לעשות עבירה, ולא כשיכול היה לעשות את המעשה גם קודם והרצון מתעורר לו בעקבות מעשיך. כמובן, שראוי שלא לגרום לאדם לחטוא. כמו כן יש איסור להנות מאותה מלאכה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. דומני שנפלה טעות בתשובתכם. הגמ' אוסרת לאב להכות את בנו משום שבכך יגרום לו להכותו בחזה, זאת על אף שיכל להכותו גם קודם. זאת משום שכשגורם לסיבת העבירה, אף אם יכל לעשותה בלעדי הגרימה, עובר בלפני עיוור. וכ"פ הש"ע והרמב"ם.
    באופן שברור שעקב כניסתו לחדר מישהו יחלל שבת, עובר בל"ע. והשאלה היא, האם גם כשלא ברור, עובר או לא?

  2. ההערה שלך יפה. ומכל מקום הכלל הפשוט הוא כמו שכתבנו. נדמה, שלגבי אב המכה את בנו הסיבה לכך היא שהבן מחמת כעסו לא יוכל להתגבר על עצמו וישיב לו על מכתו, ובמידה מסוימת הדבר לא יהיה נתון לבחירתו באופן מוחלט. מה שאין כן כאן שאין כל מניע פנימי טבעי לאדם להדליק את האור, אלא שהוא עושה זאמת מחמת שהשבת אינה חשובה בעיניו והוא נכון לרמוס בשאט נפש את קדושתה ומצוותיה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל