לתרומות לחץ כאן

מנהגים שאין איסור לשנותם

בבית הכנסת הקהילתי שלנו ברעננה מוציאים בשבת את ספר התורה לסיבוב ארוך ובהחזרתו מהבימה בסיבוב קצר. אחד המתפללים היפנה את תשומת לב הקהילה כי על פי המגן אברהם יש לשנות הסדר : בהוצאה לעשות סיבוב קצר ולהאריך בהחזרת סה"ת . קם אחד מהמתפללים וטען : אין משנים !!! האמנם "אין משנים" חל על מקרה כזה , ובכלל מתי תקף הכלל הזה של אין משנים? תודה רבה. שבוע טוב ומבורך.

תשובה:

שלום רב.

ראשית, המשנה ברורה בסי' קמא ס"ק כה מכריע שאת ספר התורה יש להביא לבימה תמיד מצד ימין, גם כאשר היא הדרך הארוכה יותר. ולעצם שאלתך, נראה שהכלל ש"אין משנים" תקף רק באופן שיש מנהג שהתיסד על פי דעת חכם שידע את הדין והכריע באופן מסויים מטעמים הלכתיים מסויימים. אולם, כאשר בני הקהילה פשוט לא ידעו הלכה מסויימת, יש להם לשמוח על כך שעתה נודע להם כיצד הוא האופן הראוי להוציא את ספר התורה ולקיימו כהלכתו.

בספרי הפוסקים אנחנו מוצאים פעמים רבות שמנהגי קהילות מסוימות מכונים בחריפות רבה "מנהג נשים" ואפילו "מנהג שוטים", וזאת משום שלא התיסדו על פי חכם.

ידועה הבדיחה על בני קהילה שהיו נוהגים להסתובב לאחורנית בעת אמירת מודים דרבנן, וזאת משום ששנים רבות קודם לכן נוסח התפילה היה מודפס ומונח על הקיר האחורי של בית הכנסת… וכהנה עוד רבות בעולם היהודי.

היו שנהגו מבני קהילות אשכנז לאכול בצל בחג הסוכות על פי הכתוב "בצל כנפיך תסתירני"… לא נראה שיש להקפיד על קיום מנהגים כאלו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל