לתרומות לחץ כאן

לגלות למשכיר על שינוי בתנאים וכפי שהוסכם

לכבוד הגאונים שליט"א
אשתי שוכרת דירה לצרכי עבודה, והיה זמן שלא היה לה עבודה, ובעל הבית אמר לה שהיות שהוא לא מוצא שוכר אחר, אז בינתיים הוא מוכן לקבוע איתה שכירות כל שבועיים במחיר נמוך מאוד, מצד אחד הוא לא מתחייב לה במחיר הזה לחודש, ומצד שני הדירה לא עומדת ריקה. כרגע חודשיים שהוא לא מוצא שוכר אחר. היום היא מצאה עבודה במחיר נמוך, ויתכן ובעתיד יהיה לה יותר עבודה, בעל הדירה ביקש שנודיע לו כשנמצא עבודה והסכמנו לכך.
השאלה האם ההבטחה הזו מחייבת אותה להגיד לו, או שבין כך הוא לא מתחייב לה, ומאי נפק"מ לו אם מצאה עבודה או לא, סו"ס מבחינתו זה המחיר שאנחנו משלמים, וברצותו יביא שוכר אחר, האם יש כאן חיוב בדיני ממונות להודיע או אולי אולי איסור אונאה אפילו שזה קרקע.

תשובה:

ברור שהיא חייבת להודיע. המשכיר אינו מוכן להסתפק בדמי שכירות מוזלים, אלא כאשר אין לאישה עבודה. במקרה שיש לה עבודה, אין תוקף להסכם על דמי שכירות נמוכים שנקבע, יוצא שהאישה משתמשת בדירה ללא הסכם ומבלי לשלם דמי שכירות ראויים.

ייתכן שאם לא תסכימו להעלות את דמי השכירות, ייאלץ המשכיר להמשיך להשכיר לכם בדמי שכירות נמוכים, מאחר שהוא מוצא שוכר אחר. אבל ייתכן שלאחר שהמשכיר יידע ששווה לכם לשלם יותר, הוא יעלה את המחיר, בחשבו הוא יקבל ממכם גם דמי שכירות גבוהים. איננו יודעים את תוצאות המשא ומתן, אבל זה חייב להתבצע לאחר שכל הנתונים ידועים.

מקורות:

אם משנים פרטים לא-רלוונטיים לצד השני, אלא להיטיב את מעמדו במשא ומתן, כגון אם המשכיר היה אומר שהוא מצא שוכר בכך וכך ולכן הוא דורש סכום דומה, לא היה בכך איסור גזל, אלא איסור שקר וגניבת דעת. אבל במקרה זה השוכר קיבל את הדירה על מנת לא לעשות בה שימוש, או שימוש מוגבל, והוא עושה שימוש יתר מאשר הוסכם על מחיר זה. הרי זה דומה לשוכר שמשכיר למי שבני ביתו מרובים, עיין שו"ע חו"מ סי' שטז סעיף א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל