לתרומות לחץ כאן

דייר שהתקין גג של פח בסמוך לחלון של שכן כדי למנוע נזילת מי גשמים

שלום,
אני גר בדירה בקומה הראשונה. מתחת לבניין קיימים מחסנים שמשמשים להשכרה. הריצוף בקומת הקרקע כנראה אינו אוטם מספיק ולכן המים מחלחלים למחסנים למטה דבר הגורם לרטיבות. אחד מבעלי המחסנים רצה למנוע את הרטיבות ולכן שם גג מעל השביל הבעייתי וכך להרוויח שלא יצטברו מים רבים על הרצפה ולא תהיה רטיבות במחסן אשר הוא משכיר. הגג שהוא שם נסמך בין השאר גם על הדירה שלי. מדובר בגג פח שכל טיפה שנופלת עליו יוצרת רעש בלתי נסבל אצלי בבית. המתקין הביע נכונות לשים משהו על הגג ולמנוע את הרעש ממנו אך אני דורש שיפרק את הגג לגמרי (שהותקן שם ללא לשאול אותי כלל). טענותי הן שהגג גורם לנגישות גבוהה יותר לדירתי ע"י אנשים וחיות אשר עד עתה היו נאלצות להשתמש בסולם כדי להגיע ועכשיו יש להם גג יציב המגיע לחלונות ולמרפסת. חוץ מזה הגג מונע ממני לראות את השביל שתחת הבית. אני לא נוהג לשבת ולצפות בשביל אבל אני עוקב בכל בוקר אחר בנותי לראות שהן יצאו ומגיעות להסעה. אם רצונו למנוע חלחול מים, שיאטום את השביל ולא יאטום לי את קומת הקרקע. מצפה לתשובה מהירה (כרגע גם ברעש הוא לא מטפל).
תודה

תשובה:

שלום רב,

הנך צודק שבאופן עקרוני יש לך זכות למנוע את הגג בסמוך לחלון. אבל, עם זאת האחריות לאטום את רצפת קומת הכניסה היא על וועד הבית, כלומר על כל הדיירים וכולל גם אותך. הדיירים רשאים לטעון (ומסתמא יטענו כן, אם ישאלו אותם) שכרגע אין מימון לאיטום שעולה הון רב ולכן הם מעדיפים להשאיר את גג הפח עד שיהיה מספיק כסף בקופת הוועד למימון האיטום. יש גם זכות לדיירים להחליט על פי רוב דעות על סדר עדיפויות, כך שאין אפשרות לחייב את וועד הבית לבצע את האיטום לפני שיש מספיק כסף בקופה.

למעשה יש לך את הזכות לתבוע מכל השכנים לשלם עבור האיטום בקומת הכניסה ולאחר ביצוע האיטום הנך יכול לדרוש הסרת הגג מפח, אבל עד אז יש להשאיר את הגג.

האמור לעיל מתייחס לשטחים שנבנו מלכתחילה עבור מחסנים. אבל אם מדובר בחניונים שהפכו למחסנים, יש לברר אם הנזילה גורמת בעיה לעמידות המבנה. אם לא, אין השכנים מחויבים לתקן בעיות של נזילות שלא מפריעות לשימוש של חניה.

מקורות:

לגבי עצם בניית הגג, בשו"ע חו"מ סי' קנד סעיף כד מבואר שיש בעיה של היזק ראיה בגג סמוך לחלון אם אינו נמוך ד' אמות מהחלון. כמו כן, הטענה שהגג נותן גישה לגנבים, גם היא טענה, עיין רמ"א חו"מ סוף סי' קנה ובש"ך שם. בנוסף לכך, ברכוש משותף, כל אחד מהדיירים יכול לעכב שלא לעשות שינוי ברכוש המפריע לו בכל דרך שהיא.

המנהג הוא שכל הדיירים חייבים לתקן את האיטום של הרכוש המשותף על פי התקנון המצוי סעיף 3. ועיין עוד בעלון המשפט גליון 17 עמוד ד. ברור שכאשר לא עושים תיקון יסודי חייבים למנוע בינתיים את הנזק, גם אם יש בכך הפרעה פחות משמעותית לשכנים אחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל