לתרומות לחץ כאן

הדרכה בכשרות

שלום רב!!!
אשמח אם הרב יוכל לבאר לי מעט על מושגי הכשרות מהדרין , פת גויים,בישולי גויים . ומה ההבדל בין הבדצי"ם?.תודה רבה!

תשובה:

שלום רב.

א. כשרות מהדרין יש לה שני מאפיינים: 1. הקפדה על חומרות שאינן מעיקר הדין בדוקא, כמו בדיקות קפדניות יותר על כשרות העופות מעבר לחיוב על פי דין [במקרים מסוימים ההלכה מאפשרת לסמוך על בדיקות מדגמיות ובכשרות מהדרין יבדקו כל עוף ועוף וכו']. 2. השגחה קפדנית של המשגיחים בשטח. אם מסעדה בכשרות רגילה תזכה רק לביקורי פתע של משגיח כשרות, בכשרות מהדרין יש משגיח צמוד המפקח על כל עניני המטבח כל משך הפעילות וכדומה. חשוב לדעת, שבנוגע לרמת הפיקוח של מערכות הכשרות יש הבדלים רבים מאוד בין המערכות השונות, ואין לסמוך על כל חותמת שרואים על המאכל. יש להתייעץ באופן פרטני על כל מערכת בנפרד.

ב. פת של גוי – חכמים אסרו לאכול פת שנאפתה על ידי גוי, כדי ליצור ריחוק בין עם ישראל לשאר אומות וכדי שלא יבואו להנשא יחד. בנושא זה, יש חילוק בין פת הנאפת על ידי אדם פרטי שהיא אסורה באכילה, לפת הנאפית במאפייה של גוי ומיועדת למכירה, שזו מותרת באכילה [ובלבד שאין בה מרכבים שאינם כשרים! בזמנינו המזון מאוד מורכב ועלולים להמצא בפת מכשולים רבים!] אלא שראוי להחמיר בכך במידת האפשר. כיום בכל ריכוז יהודי יש פת ישראל, ואין כל קושי להחמיר בכך.

ג.בישולי גויים – חכמים אסרו לאכול מבישול של גוי גם אם המאכל כשר, וזאת מהטעמים הנ"ל או מחשש שמא יאכילנו מאכלות אסורות. אולם באופנים מסויימים הדבר מותר: 1. כאשר היהודי משתתף מעט בהכנה וכגון שמניח את הסיר על האש, ולדעת הרמ"א וכך נוהגים האשכנזים די בכך שהוא מדליק את האש 2. מאכלים שאינם צריכים בישול, כמו פירות שנאכלים גם ללא בישול. 3. מאכלים שאינם חשובים ["אינו עולה על שולחן מלכים"] כמו סרדינים וכיוצא בזה.

ד. ישנן כמה מערכות כשרות שהפיקוח בהן מצויין וניתן לסמוך עליו ללא חשש, אינני מוסמך לחוות דעה על כל מערכת ולומר עליה את דעתי, אך אוכל לספר לך שבביתי אני משתמש במאכלים שבפיקוח הבד"ץ של העדה החרדית, הרב משה ליב לנדא, בד"ץ שארית ישראל, בד"ץ של הרב רובין מרחובות, ובד"ץ שבפיקוח הרב ווסטהיים ממנצ'סטר. בנוגע למוצרי חלב יש את ועדת הפיקוח של תנובה מהדרין.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל