לתרומות לחץ כאן

פרשנות חוזה עבודה, לפנים משורת הדין

ראובן הזמין עבודת עימוד ספר וסוכם מראש על תשלום קצוב עבור 400 עמודים וצוין שהמחיר יישאר כך בין אם יהיה יותר בין אם יהיה פחות אלא א"כ תהיה תוספת מעל 15% בעמודים,
ובפועל ראובן לא הצליח להשיג מספיק חומר ויצא לו רק 120 עמודים.
א. מצד הדין האם ראובן חייב לשלם מחיר מלא (כי הרי לא צוין בהסכם מה יהיה בחריגה גדולה כלפי מטה, ואדרבה נאמר שהמחיר יהיה אחיד בין אם יהיה יותר בין אם יהיה פחות אלא א"כ וכו')
ב. לפנים משורת הדין האם צריך להוריד במחיר וכמה.
בברכת יישר כח

תשובה:

שלום רב,

א. לא ראיתי את החוזה ולכן קשה לומר פרשנות. אבל לפי המתואר אכן נראה שהכוונה הייתה לקבוע מחיר מינימלי גם אם יהיו הרבה פחות עמודים מ-400. יש בכך הגיון משתי סיבות. א) כמות העמודים תלויה במזמין ולא במעמד ולכן יש צורך לקבוע סף מקסימלי להבטיח את זכויות המעמד ולא מינימלי. 2) אדם שמזמין עבודת עימוד וחוזר בו גורם הפסד למעמד, משום שהמעמד כבר זכה בזכות לעבוד ולהרוויח.

ב. אכן נראה שיש משום לפנים משורת הדין להוזיל, כיון שהסכמת המזמין היא בטעות, שאם היה יודע שלא יהיו לו יותר מ-120 עמודים לא היה מסכים על המחיר שנקבע, ולא ראוי שהמעמד יתעשר מהטעות. ומאידך אם המעמד יוריד לו יותר מדי יוצא שהפסיד עבודה. נראה לי כפשרה הוגנת להעמיד את המחיר על 75% ממה שסוכם, שהמזמין יקבל הנחה בכשליש מהחלק שהמעמד לא עבד.

מקורות:

לעניין מזמין עבודה קבלנית שחוזר בו, אם חייב לשלם לקבלן את כל הרווחים שהוא היה מרוויח מהעבודה, כפי שהדין הוא בשוכר פועל וחוזר בו, עיין בנתיבות סי' שלג סק"ז שאף קבלן דינו כפועל, ואדרבה, בקבלן חייבים גם אם הוא יכול למצוא עבודה אחרת, כיון שהקבלן יכול לטעון שהוא מעוניין בשתי העבודות. ומאידך בספר מחנה אפרים הלכות שכירות פועלים סי' ד-ה מביא מחלוקת הראשונים. בנידון דידן שהיה חוזה לכל הדעות אין המזמין יכול לחזור בו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה יש מקום נוסף לחייב את המזמין בתשלום מלא. שכן בעבודת עימוד חלק מרכזי בעבודה הוא הסקיצה הראשונית, בה מושקע זמן רב ונעשים שינויי רבים בגודל ובגופן וכו'. העבודה אחר כך היא בעיקרה אוטומטית ולא נצרך אלא מעקב שהכל עומד על מתכונתו. לכן הפער בעבודה בין ספר של 200 עמ' לספר של 400 עמ' אינו משמעותי מאוד.

  2. ביררתי אצל מעמד. אכן יש הבדל בעבודה בין עמודים הראשונים להמשך. אך עם זאת, בדרך כלל, יש עבודה נוספת לכל עמוד. המחיר נקבע לפי מינימום של 200 עמודים, ומעל 200 עמודים לפי מס' עמודים. על 400 עמודים מבקשים מחיר כפול מ-200 עמודים, אבל לפעמים נותנים הנחה כאשר יש הרבה עמודים, מאחר שבאמת העבודה של 400 עמודים אינה פי שנים מ-200 עמודים. לאור זה נראה יותר נכון להעמיד את הפשרה – אם המעמד רוצה לעשות לפנים משורת הדין – על 85% מהמחיר שסוכם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל