לתרומות לחץ כאן

איסור אונאה בסוכן מכירות / מסייע לדבר עבירה במכירת מוצרי אינטרנט / קניית חפצים ללא מע"מ

1)רציתי לדעת- האם יש בעיה לעבוד במכירות?הכוונה לא למוכר עצמו(קופאי וכד') אלא לאדם שמשכנע אנשים לערוך קנייה, האם מותר להפעיל לחץ על קונה כדי שיקנה או לשכנע אותו שהסחורה טובה- מהם הכללים בעניין זה?
והאם ישנו איסור למכור מוצרים או לתת שרות בחברה שמוכרת פלאפונים,שרותי אינטרנט,כבלים וכד' או לחלופין למכור את זה?
2)אדם שפתח עסק בבית אם אינו משלם מס הכנסה האם קנייה ממנו נחשבת סיוע לעובר עבירה או שזה מותר, (או- אדם שאתה קונה ממנו והוא לא מדווח על הקניה כדי לא לשם מס הכנסה.)

תשובה:

שלום רב.

1. אין איסור לשכנע אדם לרכוש חפץ מסויים, אולם, יש איסור מוחלט לרמותו בפרטי המקח. ולכן, אם החפץ בעל ערך נמוך ועלול להתקלקל לעיתים תכופות וכדומה, אסור למוכר להעלים את הדבר מעיני הקונה השואלו על כך ולומר לו שהחפץ ברמת אמינות גבוהה. אולם, כל שיכנוע שאין בו אונאה – מותר.

2. מותר לעבוד בחנות המוכרת אינטרנט וכדומה, כאשר יש למוצרים הנקנים שימוש מותר והקונה לבדו בוחר להשתמש בהם באופן האסור. ואף שעל ידי מכירת המוצרים הקונה עובר על איסורי תורה, הקילו בכך הפוסקים במקום הפסד.

3. על הקונה לא מוטל לדאוג לכך שהמוכר יקיים את חובתו למדינה, ומותר לקנות אצלו כל דבר.

מקורות:

1. ראה שולחן ערוך חו"מ סי' רכח סעי' ו, ובסמ"ע שם, שגם כאשר הוא מוכר את החפץ בשוויו מוטל עליו החיוב להודיע ללוקח על כל מום שיש בו.

2. ראה מה שכתבנו כאן.

3. איסור מסייע לדבר עבירה הוא כאשר אדם מספק לחברו חפץ המיועד לעבירה, כגון נתינת כלי רכב לאדם לצורך חילול שבת. אולם, כאן, המדינה לכתחילה לא הטילה את פרעון החוב על הלוקח, והוא כלל אינו מחוייב לדאוג שהמוכר יקיים חובה זו. כמו כן, עצם הנידון אם דין דינא דמלכותא דינא נוהג בארץ ישראל בזמנינו נתון במחלוקת ראשונים ואחרונים כפי שציינו כאן, והואיל ואיסור מסייע לדבר עבירה אינו אלא מדרבנן ניתן לסמוך על הדעות המקילות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לגבי מכירות – כל עוד המוכר לא מרמה את האדם אין בעיה? האם להפעיל לחץ על קונה שעלול להביכו או לגרום לו לקנות מוצר שאמנם אובייקטיבית הוא טוב אך יכול להיות שאותו אדם לא רצה לקנות אותו ורק בגלל השכנועים והלחץ שהופעל עליו לבסוף הסכים ויכול להיות שכשיגיע הבייתה יתחרט על כך ואף יתרעם על המוכר ש'לחץ' עליו לקנות את המוצר, האם אין בכך בעיה הלכתית?(כלומר לאו דווקא בגלל המוצר- יכול להיות שהמוצר אכן טוב, אך הלחץ שמופעל על קונה הוא מותר על פי התורה?)

  2. אדם שנכנס לחנות ופונה לזבן, יודע שהוא עתיד לעבור מסע שיכנועים ועל דעת כן נכנס. נראה לי שהגבול כאן מאוד דק, לא ניתן להגדיר פעולת שכנוע כלחץ וכפייה. כמו כן, לא כל התנהגות שאינה הולמת יש עליה איסור מוגדר בתורה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל