לתרומות לחץ כאן

מורָה (אישה) לתלמידים (זכרים)

לכבוד הרבנים שליט"א.

אני אברך ואשתי מורה. לאחרונה נתקלנו בקושי למציאת מקום עבודה לאישתי והיא נשארה ללא עבודה מס' חודשים הדבר המצב הכלכלי שלנו בנתיים בסדר ע"י תמיכה מההורים אלא שגם זה הולך להיגמר מתי שהוא. אישתי מקבלת הצעות מבתי ספר אבל מדובר בבתי ספר חילוניים או דתיים שהאוכלוסיה מעורבת מילא אם היה מדובר בביה"ס יסודי היה יותר קל הדבר אלא שאנחנו לא מוצאים מקום כזה.

1.האם יש מקרים בהם ניתן לעבוד עם תלמידים מעל גיל 13
2. האם במקרה כזה יוצא שכרו (להיות אברך) בהפסדו (ללמד בנים) וכדי שאצא לעבוד עד שהיא תמצא מקום כראוי [כמובן שאופציה כזו קשה לי מאוד ליישם אני לא רוצה לעזוב את כתלי ביה"מ]

תשובה:

שלום רב,

אין היתר לאישה ללמד ילדים מעל גיל 9.

מקורות:

במשנה בקידושין פב,א מבואר כי אין היתר לאשה ללמד ילדים קטנים משום חשש יחוד מאחר שהם באים ע"י האבות שלהם. אולם כתבו הפוסקים כי במקום שאין חשש יחוד אפשר להתיר ללמד, אלא שהם ציינו עד גיל 9, ראה באורחות רבינו לבעל הקהילות יעקב עמוד קלו-קלז, וראה עוד בספר נטעי גבריאל הלכות יחוד עמוד שיד שהביא כן בשם הגרש"ז אוירבך והגרי"ש אלישיב זצ"ל. כלומר עיקר הנושא שהם דנים עליו זה תלמידים צעירים, אלא שציינו שיש היתר עד גיל 9.

בשו"ת אגרות משה (יו"ד ג' סי' עג) יש התייחסות מפורשת על תלמידים גדולים. וגם הוא כותב שאין חשש ייחוד, וגם אין חשש להתגרות הן מצד המורה שמבואר בפוסקים שאשה אינה מתגרה, ואהן מצד התלמידים שיש להם יראה מהמורה. אולם הוא סיים שם כי אין להתיר זאת אם לא בשעת הדחק גדול מאד כלשונו. (כוונתו על התקופה ההיא שלא היה שייך למצוא מורים כפי שצויין שם בתשובה). אבל במקרה שלך השאלה מגיעה מצד המורה בודאי שאין כל היתר כפי שנראה גם מדברי האגרות משה שם.

לכן אם אין היתר, אין ספק שגם אם זה כרוך בהפסקת הלימודים בכולל אין כל היתר. חשוב להדגיש, כי לימוד בכולל הוא חשוב ביותר, אולם הוא יתכן רק כל זמן שהמצב מאפשר זאת, אם המצב אינו מאפשר זאת בודאי שזה אינו דוחה איסורים אחרים או "התרים מפוקפקים". כפי שאנו רואים שמבואר במשנה בפאה באנו אומרים בכל בוקר ותלמוד תורה כנגד כולם, ולמרות זאת תמלוד תורה נדחה מפני כל מצווה עוברת. והטעם, משום שעצם הלימוד הוא כדי לעשות, והנה כשבאה לפנינו עשיה, אנו נעזוב את העשיה ונמשיך ללמוד?

שיהיה לכם בהצלחה, ובעזרת ה' תוכלו למצוא עבודה אחרת שאין בה סרך איסור.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. כיון שאנחנו נמצאים בחג בו אנו מודים על תשועות ועל הנפלאות אני רוצה לשתף את הרב. לאחר השאלה הנ"ל אשתי סיימה את העבודה במקום בו היום בנים (אמנם לקח 3 חודשים עד שבאה מחליפה) ונשארה בבית ללא עבודה אך שמנו בה' מבטחנו ובאמת שקראו ניסים ונפלאות בענייני הפרנסה חודש אחד נזכרו פתאום מס הכנסה שהם חייבים לנו כמה אלפי שקלים וחודש אחד ביטוח לאומי נזכר שהוא לא שילם לנו דמי לידה כמו שצריך וכל זה בלי שאנחנו ידענו או פנינו אליהם ממש השגחה פרטית
    לאחר מכן אשתי מצאה עבודה בבית ספר לבנות דתיות [אך ורק בנות] ואף לאחר שנה קיבלה קביעות ותוספות בהכנסה.
    אני מודה לה' יתברך על הכל ומקוה שהדבר יחזק את מי שיש שקורא את הדברים וכן כמובן אני מודה לרב ולאתר הנפלא שמאז אני נעזר בו המון.
    ישר כח ותודה רבה

  2. יש כאן התייחסות בקשר למורה השאלה אם כבר נקלעים למצב כזה שאני לומד בישיבה תיכונית כזאת האם מותר לראות (ולא בעיון) את המורה אם אין הדבר מביא לידי הרהור?

  3. בקשר למורה דתיה בבית ספר חילוני
    יש לעיין כיון שבלאו הכי ציבור זה עטוף בנשים כלומר חברתו לספסל ומקדימה ומאחורה וכו וכו
    וגם אם היא לא תלמד תלמד מורה אחרת במקומה ואין ספק שאם יש סכוי שיחזרו בתשובה זה ממורה דתיה שאורחותיה יותר מתוקנים
    ולא חילונית…..
    ומילא אם האיסור על האשה שנכשלת לחיי
    אבל כשהאיסור מצד שמכשילה
    הלא כאן זה כתרי עברא דנהרא

  4. יתכן. ומכל מקום אין להקל בבית ספר על יסודי גם באופן זה, כיון ששם זו כבר בעיה מצד עצם האוירה בכיתה שהיא בהכרח חלק ממנה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל