לתרומות לחץ כאן

שבות במקום מצווה בערב שבת בין השמשות

בס"ד
שלום, אני יגע ואיני מוצא תשובה מדוייקת …. לגבי שבות במקום מצווה לשבות דשבות במקום מצווה, אני מנסה להבין מה ההבדל בין שניהם? מה ההפרש בין גזירות אלו לאילו שחלקן מספיק שבות אחת וחלקן צריך שתי שבותיים. ואם אפשר אודה לרב אם יספק מקורות ואולי דוגמאות בין השני המקרים

תודה

תשובה:

לענין עשיית מלאכה דרבנן [שבות] בבין השמשות של ערב שבת לצורך מצוה, חילקו הפוסקים בין שבותים העלולים להביא לידי מלאכה דאורייתא, כמו להוציא חפץ ברשות הרבים פחות פחות מד' אמות שבנקל הוא עלול לבוא לידי מלאכה דאורייתא אם לא יניחנו במועד, או שבות של מלאכה שאינה צריכה לגופה, שהוא עושה את המלאכה האסורה מדאורייתא  אלא שכוונתו לתכלית אחרת, אולם שבות רחוקה יותר כמו לעלות על אילן, חששו פחות והתירוה בבין השמשות לצורך מצוה.

בשבת עצמה, לא התירו חכמים שבות לצורך מצוה, אלא רק שבות דשבות, שזה פעמיים איסור דרבנן, כגון לומר לגוי לעשות מלאכה דרבנן.

מקורות:

ראה תוס' עירובין לג ע"א ד"ה והא, רמב"ם שבת פכ"ד הל' י,  שו"ע סי' שז סעי' ה, ובסי' שמב ומשנ"ב שם ס"ק א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל