לתרומות לחץ כאן

כמה גבאים יש למנות לקרן הצדקה של הקהילה?

כמה אנשים צריכים להיות על נתינת צדקה בבית הכנסת

תשובה:

שלום רב.

להלכה נראה כך: מקומות שיש סמכות לגבאי הצדקה לקבוע כמה כסף יתן כל אחד מבני הקהילה [לפי מידת הכנסותיו ולפי צרכי הקהילה] יש להעמיד שלושה גבאים, ובמקומות שאין להם סמכות לקבוע את סך התרומות אלא רק לגבותן, די בשנים. אכן, יש ראשונים שכתבו שבזמנינו הלכה זו כלל אינה נוהגת ודי בגבאי אחד בלבד, אלא אם כן יש צורך לקבוע כמה יקבל כל עני.

דין זה, אינו אמור אלא בגבאי צדקה של הקהילה, אולם, אדם פרטי שמקים אירגון צדקה אינו חייב למנות אדם נוסף עמו, שכן כל מי שנותן לו צדקה יודע שעליו לבד הוא סומך.

דין זה אמור לא רק לגבי גבאי צדקה עבור עניים, אלא גם בגבאי המנהל את עניני בית הכנסת ובסמכותו לקבוע באלו ענינים יש להשקיע את כספי התרומות.

מקורות:

בגמרא בבא בתרא ח ע"ב נאמר שצדקה נגבית בשנים ומתחלקת בשלושה. נגבית בשנים מפני שאין עושים שררה על הציבור בפחות משנים, ומתחלקת בשלושה, לפי שהקביעה כמה יקבל כל עני נחשבת כעשיית דין, ודיני ממונות נערכים תמיד בשלושה דיינים, ומשום שיש צורך לקבוע כמה יתן כל אחד מבני הקהילה, ואף זה נחשב כעשיית דין [על פי רש"י שם ושאר ראשונים]. דין זה הובא ברמב"ם הל' מתנות עניים ובשו"ע יו"ד סי' רנג.

המרדכי שם סי' תפח כתב, שהלכה זו אינה נוהגת בזמנינו, מפני שבלאו הכי אין לגבאי הצדקה בזמנינו כח של שררה, וממילא די בגבאי אחד לבד, ובלבד שיש להם מנהג קבוע כמה לתת לכל עני. אולם, בס' דרך אמונה פרק ט ממתנות עניים ציון ההלכה ס"ק נה כתב, שהואיל והרמב"ם ושו"ע לא חילקו בזה, ראוי לכתחילה לנהוג כמנהג הגמרא, למנות שלושה דיינים לענין זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל