לתרומות לחץ כאן

האם יש חובה להופיע בבית משפט, כדי לתת תצהיר לטובת חברת ביטוח?

פגעתי ברכב אחר, אני מבוטח ביטוח מקיף!

הצגתי לחברת הביטוח את גרסתי שפגעתי מאחור אך הנפגע הזמין אותי ואת חברת הביטוח לבית משפט בטענה שפגיעתי גרמה גם לנזק מקדימה (טוען שנפגע מעץ) האם אני חייב לעמוד על גרסתי ולטעון שלא הייתה פגיעה מקדימה או שכיוון שהדבר גורם לי גם ללכת לבית משפט ערכאות וגם הוצאות מיותרות של זמן ונסיעות האם פשוט כדאי לומר שייתכן והייתה פגיעה גם מקדימה ואז אמנע מהדיון כ"כ אם אין דרך להמנע מהדיון ובסוף תתקבל גירסתי וייפסקו לי הוצאות האם יש איסור לקבלם.

תשובה:

אתה חייב להופיע בבית משפט, כדי למנוע תשלום מיותר מחברת הביטוח. אך אם תפסיד עקב כך ימי עבודה, אינך חייב להופיע בבית משפט, אלא אם אכן תקבל מבית המשפט או מחברת הביטוח תשלום על אבדן יום העבודה.

מקורות:

בגמ' (סנהדרין ע"ג ע"א): "תניא, מנין לרואה את חברו שהוא טובע בנהר או חיה גוררתו או לסטין באין עליו, שהוא חייב להצילו, תלמוד לומר, לא תעמד על דם רעך". וכ"פ ברמב"ם (הל' רוצח פ"א הי"ד) ובשו"ע (חו"מ סי' תכ"א סעי' א'): "הרואה את חבירו טובע בים, או ליסטים באים עליו… או ששמע גוים או מוסרים מחשבים עליו רעה או טומנין לו פח, ולא גלה אוזן חבירו והודיעו… וכל כיוצא בדברים אלו, העושה אותם עובר על לא תעמוד על דם רעך".

למדנו, שיהודי מצווה לטרוח כדי למנוע נזק ממוני מיהודי אחר. לכן בנידון דידן חייב השואל לטרוח ולהעיד לטובת חברת הביטוח, כי למנוע נזק ממוני מחברת הביטוח, שיש בה בודאי גם שותפים ובעלי מניות יהודים, שממונם יפחת עקב תשלום זה.

ההליכה לערכאות במקרה זה מותרת, ואין בה משום איסור הליכה לערכאות, שהרי השואל אמור להעיד לטובת מי שנתבע בבית משפט, ולא לסייע למי שתבע בערכאות.

עם זאת, גם על מקרה זה חל הכלל הנקוט במשנה (בב"מ ל' ע"ב) ובגמ' (שם ל"א ע"ב) ובשו"ע (חו"מ סי' רס"ה) לענין משיב אבידה: "הרואה אבידה חייב להחזיר בחנם, אם הוא בטל. אבל אם היה עוסק במלאכה ובטל ממלאכתו ששוה דינר, והחזיר אבדה ששוה מאה דינר, לא יאמר לו – תן לי דינר שהפסדתי, אלא נותן לו שכרו כפועל בטל שיבטל מאותה מלאכה שהיה עוסק בה". יש שיטות שונות בפוסקים (בחו"מ שם) כמה יכול המוצא לתבוע עבור בטול מלאכתו. ומכל מקום ברור שאינו חייב לעסוק בכך, אם לא יקבל תשלום עבור ביטול מלאכתו, כמו שכתוב בשו"ע שם: "אם אין שם בעלים ולא ב"ד, שלו קודם".

נכתב ע"י הרב אברהם צבי הכהן

רב "קהל חסידים" שיכון ה' בני ברק

חבר בד"ץ קהילות יעקב – בני ברק

בראשות הגאון רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א

טלפון להזמנת תור לדיונים בבית הדין: 0504109303

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל