לתרומות לחץ כאן

שימוש במערכת דיוור ישיר אוטומאטית

בס"ד
שלום רב לכבוד הרב
ישנן מערכות דיוור אינטרנטיות, שכאשר גולש נרשם כמנוי אצלי הוא נרשם במקביל במערכת הדיוור שלי, ואוטומאטית הוא מקבל ממני (באמצעות מעכרת הדיוור) סדרת מיילים (אני מתכנת מראש במערכת איזה וכמה מיילים לשלוח לו, ובאיזו תדירות – כל יום, פעם ביומיים וכד').
השאלה היא: אם נרשם אצלי אדם באמצע השבוע, והוא מתחיל לקבל אותו רגע מייל באופן אוטומאטי מהמערכת, וכך ממשיך לקבל נאמר כל יומיים מייל אחר מתוך הסדרה – כפי שתכנתתי במערכת: האם יש בעיה / איסור כלשהו בכך (בגלל שייתכן שאם הוא נרשם לדוגמא ביום שלישי – הוא יקבל מייל בתגובה אוטומאטית של המערכת בימי שלישי, חמישי ושבת – או חג – אחד מהמיילים שיישלחו אליו, כאמור, באופן אוטומאטי על ידי המערכת)?
אודה לתשובת הרב
רן

תשובה:

שלום רב.

נדמה לי שאכן יש כאן בעיה גדולה, שכן בדין "לפני עיור לא תתן מכשול" הובא חילוק בין הפוסקים, בין אם אדם מספק לחברו דבר איסור שהיה יכול להשיגו בלעדיו, שבאופן זה הוא נחשב רק מסייע לדבר עבירה, ענין שהקילו בו באופנים מסוימים, לבין אם כל האיסור מוגש לו רק על ידי אותו אדם, ולולי הוא לא היה יכול להשיגו. במקרה שלך, כאשר אתה שולח מייל בשבת [גם אם באופן אוטומטי], נמצא שאתה מספק לו את האפשרות לפתוח את המייל בשבת, ובלעדיך לא היה עובר באיסור זה. [לפחות לא המייל הספציפי הזה]. כמו כן, גם לדעת המקילים להשאיר אתר אינטרנט בשבת פתוח באופן שאנשים יכולים לגלוש בו, כאן יש להחמיר יותר, שכן שם בעל האתר אינו עושה שום דבר חדש בשבת, והגולש הוא שבוחר לחלל את השבת על ידי שימוש באתר זה. אולם, כאן אתה עצמך שולח לו את המייל בשבת.

לדעתי, יש לתכנן את המערכת באופן שלא תשלח מיילים בשבתות ובחגים.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל