לתרומות לחץ כאן

מניעת הריון לפי ההלכה

כבוד הרבנים שליט"א
יש לנו ב"ה חמישה ילדים כשהגדול בהם עדיין לא בן 10 והקטנה בת כעשרים חודשים המצב כרגע הוא שלאשתי קשה מאוד לחשוב כרגע על הריון נוסף הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית.
יש להוסיף לזה גם את הפן הכלכלי שגם במצב הנוכחי אני לא מצליח לגמור את החודש ללא גירעון. האם אפשר להתיר למנוע הריון ואם כן באיזה אמצעי מניעה עדיף להשתמש. תודה רבה

תשובה:

שלום רב,
השאלה של שיקולים כלכליים בנוגע למצוות פרו ורבו, ובפרט למצוות "לערב אל תנח ידך", נידונה בדברי פוסקים רבים.
לדעת הרמב"ן מצוות "ולערב אל תנח ידך" היא מצווה של "דרך ארץ" (ולא מצוות חכמים כשאר מצוות דרבנן), ועל-פי דבריו אנו מוצאים ב'ערוך השולחן' שאם יש סיבה שלא להוליד ילדים, מותר להימנע מכך (ערוך השולחן, אה"ע א, ח – אך יש לציין שלא דן במניעת הריון, אלא בשאלת נישואין שניים).
אכן באגרות משה (אה"ע ח"ד, סימן עד) מזכיר שיקולים כלכליים כעילה למניעת הריון, עיי"ש. אך מנגד, בשו"ת ציץ אליעזר (ח"ט, סימן נא) כתב שאינו נכון למנוע הריון משיקולים כלכליים בלבד, שכן יש בכך משום חסרון באמונה, ובשו"ת לבוש מרדכי (אה"ע סימן כח) כתב כן בחריפות רבה (ועי' גם תשובות והנהגות ח"ד, סימן רה-רו).
לכן ההחלטה של הבאת ילדים נוספים, לאחר קיום מצוות פרו ורבו, לעולם, היא החלטה אישית שקשה להכריע אישית שעל השואל להגיע אליה בעצמו. שיקלים כלכליים בדרך כלל כרוכים בשיקולים נוספים, של שלום הבית ושלום המשפחה, ומשיקולים אלו יש המורים היתר במניעת הריונות תכופים. לכן אולי כדאי להתייעץ בענין.
אשר לשאלתך אילו אמצעים עדיפים, אין ספק כי גלולות למניעת הריון עדיפות על פני אמצעי אחר.
בברכה שהקב"ה ינחה אותך בדרכי ישרים.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל