לתרומות לחץ כאן

זריקת כסויות השמן כדי שלא לטרוח בנקיונם – אם יש בכך בל תשחית

לכבוד מרנן ורבנן שליט"א, שלום וברכה,

בלומדינו את הלכות חנוכה, נודע לנו שישנם אנשים הנוהגים לקנות כוסיות זכוכית (כוסיות זכוכית בלבד, ולא סט של כוסיות המוכנות ומלאות כבר בשמן ופתילות כמו "פתילאור" וכדו'), בדרך כלל 9 במספר, ולאחר השימוש בהן כל שמונת ימי החנוכה, אותם אנשים זורקים ומשליכים אותם לאשפה, ולשנה הבאה הם שוב קונים כוסיות חדשות לכבוד חג החנוכה.

כששאלנו מדוע הם עושים כן, השיבו לנו –

1. שלרוב, אותם הכוסיות משחירות אחרי השימוש כל שמונת הימים, וכיוון שלנקותם זה כרוך בטרחה רבה מדי – אז הם פשוט משליכים אותם!

2. נראה לדעתם שיותר מהודר להשתמש בכל שנה ושנה בכוסיות חדשות נקיות ומבריקות, ובזה הם בוודאי מוסיפים הוד והדר למצווה היקרה, בבחינת "זה אלי ואנוהו".

שאלותינו:

1. האם יש כאן מקום לחשוש לאיסור של "בל תשחית" ? (בזה שהם זורקים כוסיות טובות, רק מלוכלכות, לאשפה)

2. והאם הרשות בידם להתייחס לכל חפץ שברשותם כ- "חד-פעמי"? אע"פ שאין ברור אם הוא משווק כחפץ "חד-פעמי"! או שנאמר שדעתם בטלה לדעת רוב העולם בדבר? (או לפחות לכוונת המשווק).

בברכה

תשובה:

מותר לאדם להשליך לפח חפץ שהטירחה בנקיונו וכיוצא בזה רבה ולא כדאי לו להחזיק בו. כך הורה הגרי"ש אלישיב לבעלי אולמות שמחה, שבסיומו של יום נותר להם מזון רב שראוי בהחלט לאכילה, אולם הטירחה לחפש אחרי בני אדם המעונינים בו אינה שווה להם את הטירחה הכרוכה בכך, והוא הדין גם בענינינו.

מקורות:

ראה ס' עץ השדה סי' יא סעי' א, על פי החיי אדם כלל יא סעי' לב ושו"ת מהר"י באסן סי' קא, ומש"כ שם בשם הגרי"ש אלישיב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל