שכר ועונש והשילוב שביניהם

שלום למו"ר.
ברצוני לדעת.
א. אדם שעבר על כרתות ומיתות בי"ד ויש לו גם מצוות שהם מאריכות חיים איך דנים אותו. אם אין עברה מכבה מצווה?

ב. הזוהר הקדוש מביא בפרשת ויחי שאין תשובה לפגם שז"ל ואיך יתכן הרי אין דבר העומד בפני התשובה?

תשובה:

שלום רב.

א. דומני שעל שאלות כעין אלו נאמר "בהדי כבשי רחמנא למה לך", כלומר, הנושא של דקדוק הדין אינו ניתן כלל להשגה בשכל אנושי. שים לב, שכאשר אדם נענש בעונש מיתה נגרם מכך צער רב להרבה מאוד אנשים בסביבתו, אשתו וילדיו שהם המעגל הקרוב ביותר, ואחריהם במעגלים הרחוקים יותר, שכניו ידידיו חבריו לעבודה וכו' וכו'. והרי  אנו מאמינים באמונה שלימה שכל צער לא יגרם לאדם בחינם, ומוכרח איפוא, שכל אחד מאותם אנשים המצטערים ממיתתו לא יצטערו אף לא מעט יותר ממה שמגיע להם. מכאן נלמד שאופן חלוקת השכר והעונש אינם ניתנים להבנה ולמדידה אנושית ולא ניתן לנסות ולהשיגם.

כמו כן הנשמה מתחלקת לאין ספור חלקים ובחינות, ואפשר  שהחלק הנוגע למצות כיבוד אב יאריך ימים בעולם הבא, וחלק אחר יכרת חלילה. שהרי ידוע שאדם אחד מתגלגל בעולם הזה כמה פעמים, וכל אחד מחלקי נשמתו נענש ונשכר על מצוותיו ועבירותיו כפי שעשה בגופו המיוחד לו.

ב. אין כוונת הזוהר שלא ניתן לשוב בתשובה על עוון זה, אלא שלא ניתן לתקן את אותו פגם ואותם משחיתים שנבראו על ידי אותן טיפות שיצאו לבטלה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל