לתרומות לחץ כאן

שאלה חדשה – תמי 4 בשבת

האם מותר בשבת לסובב ידנית, תושב של ברז תמי 4 המותקן על השיש בצמוד לכיור (מים פושרים) על מנת לשתות מיד?

תשובה:

שלום רב.

ראוי להמנע מלהשתמש בתמי 4 בשבת. במקרה שהשימוש כרוך בפעולה חשמלית הדבר אסור בודאי

מקורו:

ברז שיש בו אפשרות למים חמים, אסור כמובן להפעילו באופן שיוצאים ממנו מים כאלו משום איסור בישול.

לגבי איסור בורר יש לדון, שכן בשו"ע סי' שיט סעי' י כתב, שיש סוברים שאם יש במים קיסמים דקים וראוי לשתותם כך אין בסינונם משום איסור בורר, כיון שכבר עתה הם מתוקנים לשתייה, אולם הרמב"ם אוסר לעשות זאת בכלי המיוחד לכך [משמרת] משום "עובדין דחול. להלכה, כתב המשנה ברורה שם שהעיקר כדעה הראשונה. ולפי זה היה נראה לומר, שאף סינון המים בפילטרים ביתיים אינו אסור בשבת כיון שהם ראויים לשתייה בלאו הכי. אולם בס' שבות יצחק הל' בורר פרק כו הביא בשם הגרי"ש אלישיב, שאף לדעה הראשונה לא הקלו בכך אלא באופן שהוא נותן את המים במשמרת והם זבים מאליהם, אבל אם עושה פעולה בגוף המים, וכמו כאן שמעבירם דרך הפילטר, אסור הדבר לכולי עלמא משום עובדין דחול, וכמו שאסרו מטעם זה לגרר גבינה בסכין גדול המיוחד לטחינה מטעם זה.

אולם, בס' ארחות שבת פרק ג סעי' לח – לט הקלו בכך למי שאינו מקפיד לשתות מים מסוננים בדוקא, וזאת מן הטעם הנ"ל. והביאו שיש שהקלו בזה גם למי שמקפיד על סינון המים, משום שהליכלוך המסונן אינו ניכר כלל ואין בו ממש.

אמנם,  במסננים העובדים על בסיס פחם יש שהחמירו לאסור בהם את השימוש לכל אדם, וזאת מהסיבה הפשוטה, שכאשר המים מעורבים בפחם הם ודאי לא ראויים לשתייה, וממילא הסינון נצרך לתיקונם ממש, ואפשר שהוא אסור מדאורייתא, ומשום כך נראה שיש להמנע משימוש בתמי 4 בשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל