לתרומות לחץ כאן

סדר ברכות הדלקת נר חנוכה

לכבוד הרב שליט"א שלום
א.למה נקבעו שלש ברכות חנוכה בסדר הזה ?: להדליק, שעשה נסים ,ושחיינו
ב.האם יברך שלש ברכות וידליק, או כבר ,בברכת להדליק ידליק, וימשיך שעשה ניסים
ושהחיינו .
ג.אם אמר רק שעשה ניסים ושהחיינו והדליק, כי שכח לברך להדליק ,מה יעשה ?

תשובה:

שלום רב.

א. הרעיון הכללי בסדר הברכות הוא כך: הברכה הראשונה היא ברכת המצוות, וכמו שמברכים על כל המצוות עובר לעשייתן. ברכה זו קודמת לברכת שהחיינו, שכן ברכת שהחיינו נאמרת על קיום המצוה, ולא ניתן לאומרה לפניה. ברכת שעשה ניסים אף היא מכוונת על ראיית הנרות המזכירים לנו את נס חנוכה ומשום כך זמנה לאחר אמירת הברכה הראשונה. סיכום הדברים: כיון שברכות אלו נאמרות על מצות ההדלקה יש להתחיל במצוה זו על ידי אמירת הברכה הראשונה ורק אחר כך לברך עליהן.

ב. לדעת רוב הפוסקים יש לומר את הברכות כולן לפני ההדלקה, אולם, ראשונים שכתבו שביום השני מדליק נר אחד ובעת הדלקת הנר השני אומר ברכות אלו, וכך נהג הגר"ח מבריסק, משום שכאמור ברכות אלו נאמרות על ראיית הנרות, וכך הוא מנהג חלק מהמקובלים על פי הרש"ש.

ג. שכח לומר ברכת להדליק וסיים את ההדלקה – אינו מברך, אולם, בשאר ימים, אף שכבר הדליק את הנר הראשון יכול הוא לברך עד שיסיים להדליק את כולם.

מקורות:

א. ראה ס' משכנות אפרים (בורדיאנסקי, סי' כא), שמבאר על פי זה מה שהובא בראשונים, שאדם שאין לו נרות חנוכה ומברך ברכת הרואה מקדים ברכת שהחיינו לברכת שעשה ניסים. וזאת משום שברכת שהחיינו אצלו אינה נאמרת על קיום המצוה שהרי אינו מקיימה, אלא עיצומו של היום, וממילא היא קודמת לשעשה ניסים. משא"כ כשמדליק נרות שברכה זו נאמרת על קיום המצוה.

ב. על מחלוקת הראשונים זו וההכרעה לאומרם קודם ההדלקה, ראה דרכי משה סי' תרעו והגה' הרמ"א שם סעי' ב ובביאור הלכה שם. על מנהגו של הגר"ח מבריסק ראה שו"ת תשובות והנהגות ח"ב די"א.

ג. שו"ת רעק"א מהדו"ת סי' יג, וכן פסק המשנה ברורה שם ס"ק ה. אולם ראה דעת תורה למהרש"ם שם שיש חולקים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל