מחלל שבת לא בפרהסיה

שלום

אדם ששומר שבת מלבד שימוש במחשב וכדומה.
האם יש הבדל בין שימוש במחשב לבין הדלקת אש ?
אמנם יכול להוציא אחרים בקידוש ולעלות לתורה וכו', אך האם יש עניין כלשהו שיימנע מכך מיוזמתו ?
וכן לגבי עדות לקידושין באם הזמינו אותו ולא ידעו על מעשיו בצינעה, האם יש עניין שיסרב מצידו לשמש כעד לקידושין ?

תשובה:

שלום רב.

שימוש שמחשב כמו שימוש בכל מכשיר חשמלי הינו חילול שבת.

מחלל שבת שלא בפרהסיה, הוא פסול לעדות ולכן לא יכול להיות עד קידושין. אולם אינו פסול להוציא אחרים ידי חובתן בקידוש וכד'.

מקורות:

לגבי שימוש במחשב בשבת ראה כאן

מחלל שבת בפרהסיה דינו כגוי ולכן אינו יכול להוציא אחרים ידי חובתן. אולם אם אינו מחלל שבת בפרהסיה אינו כגוי ויכול להוציא אחרים. יחד עם זה הוא נחשב לרשע הפסול לעדות מחמת עבירה. כמבואר בחו"מ סי' לד סעי' א'. וראה שם בפתחי תשובה שהביא דיון בשם החוות יאיר והתומים האם אדם שהוא עובד עבירה במזיד ולא ידוע על כך האם הוא מחוייב לבוא לביה"ד ולהעיד שהרי אין יודעים על פסולו. ואפילו אם יאמר להם שהוא פסול מחמת עבירה אינו נאמן משום שאין אדם משים עצמו רשע. אך כל זה הוא רק בעדות שחייבים להעיד, כגון שהוא יודע עדות עבור חברו, והדין הוא שיש חיוב להעיד עבורו. אבל כעד לקידושין בודאי הוא חייב להמנע, שהרי יש רבים אחרים וטובים ממנו שיוכלו להעיד.

בנוסף, ראוי להדגיש כי גם אם האיסור הוא איסור דרבנן. מאחר שהוא עובר על איסור דרבנן במזיד, גם כן נפסל לעדות מדרבנן. ולכן בשום אופן אסור לו לשמש כעד בקידושין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל