לתרומות לחץ כאן

ביאור מהלך הגמרא מול המשנה

מה החשיבות של לימוד גמרא, ומה פשר הדבר שכל אחד כותב לעצמו פירוש מה שנראה לו בגמרא כשעל פי רוב מרוב סתירות ושאלות יוצאים מהדף כשהכול דחוק לגמרי, ואיך יודעים שבאמת התנא או אמורא וכו' באמת דקדקו על כל מילה ואות שכתבו, וגם אם לרב ידוע על שיעורים על אמונה בהקב"ה ותורה משמים (כולל ביקורת המקרא וההשתלשלות של התורה) ואמונת חכמים וגדר בחירה חופשית.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

ראשית אומר, כי שאלה חשובה מאד שאלת.

פעם שמעתי הרצאה מהגאון הרב אליהו בן שלמה שליט"א שדיבר בדיוק על הנקודה הזו. נדמה לי שהוא אמר את הדברים בשם המלבי"ם אבל אינני בטוח בכך. כשאמורא מסוים אומר איזה אימרה או דין. זאת אומרת שכך הוא קיבל מרבותיו שכך היא ההלכה. לפעמים הגמרא שואלת עליו ממשנה או מברייתא מפורשת שיוצא שלא כדבריו. כלומר, דבריו נסתרים ממשנה מפורשת. ואז הגמרא מסבירה את המשנה בצורה כל כך דחוקה, כלומר שצריכים להסביר שהתנא של המשנה כשאמר כך או כך התכוין בדיוק לאופן הזה. ונשאלת השאלה מדוע לדחוק ולצמצם את דברי התנא שנאמרו בצורה ברורה ופשוטה? נסביר את המשנה בצורה פשוטה ובכך ידחו דברי האמורא!

אבל בגמרא רואים שלא זו הדרך. והתשובה היא, כי אם האומרא קיבל מרבותיו את ההלכה הזו, או שהוא ברוחב בינתו הבין שזהו כוונת התורה. אז אלו דברי אלוקים חיים. כך היא ההלכה. אלא שיש משנה מפורשת נגדו, אז בהכרח שצריך לדחוק את המשנה, כי הרי ההלכה היא ברורה – כך הוא קיבל מרבותיו!

אני מנסה לכתוב כאן בקצרה הרצאה שלמה. אם תרצה לשמוע את ההרצאה, צריך לפנות אליו אולי יש לו את זה מוקלט.

לעצם שאלתך היכן ניתן לשמוע שיעורים בעניינים בהזכרת, אולי כדאי לנסות לפנות באתר של ערכים, הם בודאי ידעו להפנות אותך לשיעורים שאתה מחפש.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל