לתרומות לחץ כאן

התפילה לכיוון ירושלים

כיוון י-ם בביהכנס שלנו הוא דר" דר" מזרח והמבנה קטן האם למקם את ארון הקדש במזרח וספסלי הישיבה במרווח או למקם את הארון בדרום וספסלי הישיבה צפופים?

תשובה:

שלום רב.

באופן עקרוני לא כל כך משנה המיקום של ארון הקודש אלא צורת העמידה בתפילת שמונה עשרה, שהיא צריכה להיות מכוונת כנגד ירושלים. כמו כן, גדולי הדורות נהגו להקל שלא לכוין כנגד ירושלים בדקדוק, ועמדו להתפלל כפי שנוח היה לפי צורת הספסלים בבית הכנסת, ובלבד שהכיוון היה פחות או יותר לכיוון ירושלים. לכן, אם יותר מרווח לכם להעמיד את הארון הקודש במזרח אין מניעה בכך לכאורה. הבעיחה היחדה היא, שלכתחילה הורו הפוסקים שלא להעמיד את ארון הקודש לצד מזרח במדוייק [גם כשכך הוא כיוון ירוןשלים] כדי שלא יראה שמתפללים לשמש. לכן, הטוב ביותר הוא אם ניתן היה להעמיד את ארון הקודש למזרח ובעת תפילת שמונה עשרה לצודד מעט את הפנים לצד דרום, ואם זה לא ניתן בשום אופן, נראה שאפשר להקל לעשותו לצד מזרח, בפרט בזמנינו שגם הגויים אינם משתחוים לשמש, ובפרט אם גם צד המזרח אצלכם אינו מכוון ממש כנגד הזריחה.

מקורות:

על עיקר דין זה ראה שו"ע או"ח סי' צד. על כך שגדולי הדורות לא הקפידו לעמוד במדויק כנגד ירושלים, ראה ס' הליכות שלמה פרק יט אות ד בשם הגרש"ז אויערבך, ובס' משנת יוסף הל' בית הכנסת סי' ה. וראה שו"ת חתם סופר או"ח סי' יט שבשעת הדחק התירו לנטותו מעט לצד אחר. על המנהג שלא להתפלל לצד מזרח ממש, ראה רמ"א שם סעי' ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל