לתרומות לחץ כאן

בדיקות ז' נקיים – בדקה בשביעי ולא בראשון

כבוד הרב שלום רב,
אני נשואה שנה ולפני כחודשיים החלטתי לנסות לשמור את טהרת המשפחה. יש לציין שאינני דתיה אך שומרת מסורת.
עשיתי הפסק טהרה ביום חמישי האחרון אחה"צ אך את היום הראשון והשני של ז' נקיים שכחתי לצערי לבדוק. אולי משום שאינני מורגלת בכך עדיין. ברצוני לשאול האם העובדה ששכחתי את היומיים הראשונים והתחלתי לבדוק ז' נקיים מהיום (יום ראשון), איאלץ לטבול בראשון בלילה? או שיש אפשרות להקל ושבכל זאת אוכל לטבול בחמישי הקרוב בלילה? אציין גם שבעלי אינו איש דתי כלל וכלל ואנו מנסים להיכנס להריון ראשון.
אודה על תשובה בהקדם.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

מעיקר הדין, הבדיקה בימים ראשון ושביעי מחוייבת ולא ניתן לטבול בלעדיהן. בשעת הדחק גדול, כגון אצל הבעלות תשובה בתחילת דרכן כשהבעל אינו שומר מצוות ויש חשש שיבואו למכשול, יש שהתירו להסתמך על הפסק טהרה ובדיקת היום השביעי ללא בדיקה ביום הראשון.

מקורות:

על כך שהבדיקה ביום הראשון והשביעי מעכבת, ראה נידה סח ע"ב, שם נחלקו אמוראים אם הבדיקה המעכבת היא בתחילתן של ז' נקיים ובסופן, או שדי באחד מהם בלבד – או סופן או תחילתן. להלכה נחלקו בכך ראשונים, דעת הרמב"ם הל' איסורי ביאה פ"ו הל' כב שדי באחד מהם לבד, וכן דעת הראב"ד בבעלי הנפש ועוד ראשונים, אולם התוס' שם ז ע"ב חולקים וסוברים שצריך לבדוק בשניהם, וכן פסק בשו"ע יו"ד סי' קצו, וטעמו, משום שנדה הוא איסור כרת ובספק איסור חמור כל כך ודאי יש לחוש לשיטות המחמירות.

בשעת הדחק גדול, סבר הגרי"ש אלישיב שיש להקל כדעת הרמב"ם, כפי שהובא בס' משמרת הטהרה ח"ב עמ' קכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל