לתרומות לחץ כאן

בכור שוויתר על 'פי שנים' בדיבור ושחתם על סילוק לטובת האלמנה

שלום לכבוד הרבנים
לפני כשש שנים נפטר אבינו ע"ה
אנו, שישה אחים (אין אחיות) חתמנו כולנו בזמנו על צו ירושה ובו אנו כולנו מסתלקים מחלקנו בעיזבון לטובת האם, בכדי שתוכל לחיות ברווחה עד ליום מותה.
לפני מס' חודשים נפטרה האם, והחלנו להערך לחלוקת הירושה.
כמובן שהרכוש מתחלק בין נכסים ובין כסף בבנק, אך השאלה מתמקדת בנושא ה"בכור נוטל פי שניים" משני כיוונים.
א. כיוון שחתמנו כולנו (כולל הבכור) על ויתור לטובת האם, אם כן כיום אנו כולנו למעשה יורשים בנכסי האם ולא בנכסי האב, ואם כן, האם יש מקום לבכור לתבוע חלקו פי שניים?
ב. בפגישה ראשונה שערכנו כל האחים, כאשר הועלה נושא הירושה ודין בכור, הבכור אמר (בעל פה) מיד לכל האחים כי הינו מוותר על חלקו היתר ומעוניין שהרכוש יתחלק שווה בשווה בין כל האחים, אך שבועיים לאחר מיכן בפגישה שניה, טען שחוזר בו ודורש את חלקו פי שניים מכולם.
בהתחשב בנתונים האם מגיע לו פי שניים או שווה בשווה, ואם לא מגיע לו, האם זה מצד טיעון א או מצד טיעון ב
אנו משפחה ממוצא עדות מזרח, אם יש רלוונטיות לנושא לגבי הדינים,
בתודה רבה על העזרה

תשובה:

שלום רב,

שתי הטענות נכונות וכל אחת מהן לעצמה מספיקה שהבכור יאבד את זכותו לקבל פי שנים.

בהצלחה

מקורות:

א. חתימה על סילוק מירושה היא מתנה גמורה מדין 'סיטומתא' כיון שלפי החוק הנכסים עוברים באמצעות החתימה לבעלות האם. ואם הבכור היה מתכוון לתת לאם רק מתנה לזמן, היה עליו למסור מודעא.

ב. בכור יכול למחול בדיבור על זכותו לקבל פי שנים ושוב אינו יכול לחזור בו, גם אם לא היה קנין. עיין שו"ע חו"מ סי' רעח סעיף ח ועיין בחידושי הריטב"א ב"ב דף קכו ע"א, בהגהות אשר"י בב"ב פרק ח סי' טו ובקצות החושן שם ס"ק יג.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. השואל לא ציין היכן הוציאו את הצו ירושה האם בבית דין רבני, או בביהמ"ש. אם זה נעשה בביה"ד הרבני האזורי. שם נוהגים לעשות גם קנין, כך שאין צורך להגיע לסיטומתא

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל