לתרומות לחץ כאן

מי חייב לשלם על המים כאשר הייתה נזילה בבית מושכר

שלום רב,
אני משכיר דירה, ובאמצע תקופת השכירות התגלתה נזילה סמויה שגרמה לבזבוז מים בסך אלפי שקלים. מיד כשנודע לי על הבעיה, היא תוקנה על ידי אינסטלטור מטעמי, אבל השאלה היא, מי אחראי על תשלום המים, המשכיר או השוכר?
יצויין שבחוזה אין התייחסות מפורשת לכך, אלא רק שהמשכיר חייב לתקן כל תקלה, ושהמשכיר אינו אחראי על נזקים לחפצי השוכר אלא רק לתקן את התקלה, אבל לא כתוב מפורש מי צריך לשלם עבור מים במקרה של נזילה. כן כתוב בחוזה שהשוכר מתחייב לשלם עבור המים שצרך בהתאם למונה.
תודה רבה

תשובה:

אם מקור הנזילה הוא בגלל בעיה נסתרת שכבר הייתה בדירה לפני התחלת השכירות, כגון שהתפוצץ צינור ישן שהיה צפוי להתפוצץ במשך תקופת השכירות (גם אם המשכיר לא ידע על כך), המשכיר חייב לשלם עבור המים.

אם הצנרת הייתה תקינה לגמרי בהתחלת השכירות וקרתה תקלה חדשה, לדעתי השוכר חייב לשלם, אבל ידוע לי שיש דיינים שסוברים שאם חשבון המים רשום על שם המשכיר, אין השוכר חייב לשלם.

יש לציין שאם מציגים לחברת המים הוכחה שהייתה נזילה ותוקנה (קבלה או אישור תיקון מהאינסטלטור) מקבלים זיכוי על מחצית מהמים שהלכו לאיבוד.

מקורות:

אם שורש הבעיה כבר הייתה קיימת בתחילת השכירות, הרי זה באחריותו של המשכיר, עיין בשו"ת מהרש"ם ח"ד סי' קח. אבל אם לא, נראה לי משתי טעמים שהשוכר חייב.
א. המשכיר רשאי לרשום את חשבון המים על שם השוכר גם ללא הסכמתו. ואם לא עשה כן, הרי זה משום שהוא היה משוכנע שמדובר בעניין פורמלי ולא משמעותי.
ב. אם חברת המים לא הייתה מחייבת עבור מים של נזילה והייתה סופגת את ההפסד, המחיר של המים של צריכה היה מתייקר משמעותית. כמו כן, אין אפשרות לצרוך מים מבלי לקחת אחריות על מים שילכו לאיבוד במקרה של נזילה, כך שבעצם התשלום עבור המים שנזלו הוא בעצם חלק מהתשלום עבור המים שנצרכו וממילא גם חוב זה מוטל על השוכר.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. למה אני אמורה לשלם את הנזק? אני לא בעלת הדירה ואין זה מחובתי לשלם בלאי של הבנין אני מחוייבת לשלם על צריכה סבירה של המים.
    כאמור תשתית זה בעל הבית מתקן ואם נוצר ממנו נזק אז כמובן שעליו לספוג את זה , כי זה לא עקב שימוש סביר בתשתית המים אלא עקב בלאי מתמשך של שנים לפני כניסתי לדירה. אילו הייתי שוכח לסגור את הברז זה היה עלי כי זה נעשה במו ידי ,אבל כל השאר זה בלאי של שנים וגם זרימת המים היא תוצאה של הבלאי הזה . אני אמורה לשלם שכירות על שימוש סביר במים ולא על נזקים שנגרמו עקב בלאי על זה אחראי בעל הדירה
    האם אני טועה?

  2. את תיקון הנזילה חייב המשכיר – בעל הדירה לתקן, ולא השוכר. התשובה למעלה עוסקת לגבי החשבון מים מי אמור לשלם, אבל לא לגבי התיקון שזה מוטל על המשכיר.

  3. שלום רב,
    בהמשך לדיון שהתנהל, ברצוני לשאול מה קורה כאשר השוכר מתגורר בבית כבר למעלה מ-17 שנה. לאחרונה היה פיצוץ בצנרת, שאנו דאגנו לתקנו, וכעת השוכר פנה אלינו, ומבקש לשלם רק את גובה ממוצע הצריכה הרגיל שלו, ודורש לקזז משכר הדירה את כל השאר. אציין, כי טרם לתיקון שביצענו, היה תיקון נוסף, שלדברי השוכר הוא ביצע, שלא איתר את הנזילה התת קרקעית.

  4. אם חשבון המים רשום על שם השוכר, השוכר חייב לשלם את התשלום עבור הצריכה הנותרת. אם החשבון רשום על שם המשכיר, המשכיר צריך לשלם את הצריכה הנוספת שהגיעה בגין הנזילה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל