לתרומות לחץ כאן

החיוב לחזר אחר זימון

בשו"ע נפסק שמצוה לחזר אחר שלישי לזימון , עד כמה יש לחזר?

1)מצד לחכות בזמן ,למשל מצאו שלישי אך יכול רק בעוד 10 דקות .
2)לגבי הוצאת ממון לו יצוייר שהשלישי דורש 5 ש"ח .
3)כדי להביא לשלישי חתיכת לחם צריך לרדת למטה לקנות לחם (דהיינו אפי'בלי העניין של ההוצאה כספית דלגבי זה נאמר שהלחם שייקנה הוא ממילא יידרש בעתיד.)
האם יש גדר ברור בכל הנ"ל ?
ושאלה נוספת שלושה שכבר התחייבו בזימון ,אך אחד מהם עתיד להתעכב זמן ניכר למשל חצי שעה
האם צריך לחכות לו ? ומה הדין במקרה ששלושה נמצאים כדי לזמן אך רביעי שאכל עימם
מתעכב במקום מסויים כמה זמן ראוי לחכות לו ?

בברכה ותודה על האתר הנפלא !

תשובה:

שלום רב.

א. מדברי המשנה ברורה סי' קצג ס"ק ז נראה שהואיל ואינם מחוייבים בזימון אין הם צריכים לטרוח בכך הרבה, שכן כתב "היינו, אם הוא עמהם בבית מצוה ליתן לו דבר מה לאכול כדי שיצטרף עמהם. וללמדנו בא, שאינם צריכים לחפש אדם מבחוץ שיצטרף עמהם. אולם, אם היו שלושה והתחייבו בזימון ואחד מהם יצא, מצוה עליהם לחזר אפילו אחר אנשים הנמצאים חוץ לבית כדי לקיים מצוה זו שהתחייבו בה, כמבואר בשער הציון סי' ר ס"ק ז. ולכן, נראה שבמקרה הראשון אינם חייבים להמתין אפילו 10 דק' אולם במקרה השני שהתחייבו בזימון, אפשר שמחוייבים בכך, וכפי שמחוייבים לחזר אחרי אדם מהרחוב שיצטרף עמהם.

ב. לגבי הוצאת ממון מועט, נראה שג"כ תלוי בנידון לעיל, שכן לצורך קיום מצוה מחוייבת אדם חייב להוציא ממון מועט שהיה מוציא גם לשאר צרכיו, וכמבואר במשנה ברורה סי' צ סעי' ט לגבי תפילה בציבור, משא"כ באופן הראשון שאינו אלא הידור מצוה ואין בכך חיוב ממש.

ג. בנוגע לטירחה לצאת מהבית להביא לחם הדין כנ"ל. עצם ההנחה שכדי להצטרף צריך השלישי לאכול לחם אינה נכונה, גם על ידי אכילת שאר מאכלים הוא מצטרף, כמבואר בשולחן ערוך סי' קצד סעי' א וראה ביאור הלכה שם.

ד. כשאחד מהמסובים לא סיים אכילתו הוא יכול להצטרף לחבריו לזימון ולאחר מכן להמשיך לאכול, כמבואר במשנה ברורה סי' קצג ס"ק יט. וע"ע שולחן ערוך סי' ר.

ה. מסתבר שאדם שמתעכב במקום מסויים זמן רב אין חיוב להמתין לו, אולם אם לא יגרם לנוכחים בכך נזק ראוי לזכות אותו גם כן במצוה זו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל